Alla inlägg under maj 2011

Av Monika Jonsson - 28 maj 2011 01:39

Jag var uppe i Storforsen under fredagen och gick en naturstig som påpassligt invigdes, samtidigt som "radioaktiv med P4" gick av stapeln. Hur många vi var, vet jag inte exakt, men ett hundratal kanske. Storforsen- detta brusande vatten som faller fritt, och naturen, som är så vacker, att det nästan gör ont. Jag skulle nästan kunna vara uppe i naturreservatet varje dag, och bara njuta. Nu ska jag i alla fall lägga mig några timmar. See you later, God bless  

Av Monika Jonsson - 26 maj 2011 23:05

Jo jag vet.. men just nu är jag ute ganska mycket både på dagtid och kvällstid, jag jobbar ibland, och föreningslivet kallar, ibland. Nu kommer jag att vara ute i skogen och orientera en hel del. Svenska orienteringsförbundet och klubbarna ute i landet arrangerar varje år "Naturpasset". Ett antal kontroller sätts ut och så får man köpa startkort och karta för 30kr. Jag har gjort detta nu i ca 5 år, och ännu har jag inte sprungit alldeles vilse, även om vissa kontroller är svårare än andra att hitta. I morgon har jag tänkt åka till Storforsen och vara med på invigningen av en ny naturstig, och senare under helgen är vi bla. bortbjudna på middag. God bless you all, så hörs vi.. So long..  

Av Monika Jonsson - 18 maj 2011 22:07

Just nu har jag ett par bläsänder som spatserar runt ute på vår gräsmatta. Min sambo höll på att tramapa på dem när han kom hem. I går höll han också på att snubbla över dem, då satt de vid garagedörren. Jag försökte ta kort på dem med min mobilkamera, men lyckades inte. De är dock plåtade med digitalkamera men den kan just nu bara anslutas till min sambos dator. Vi har ganska många sjöfåglar runt om oss nu, och man hör dem ibland snattra under natten. Det enda negativa är att vår undulat ibland försöker svara dem, och det är inte så kul när det händer kl 4-5 på morgonen.. Några större djur har jag inte sett på ganska länge, men för några veckor sedan såg jag en älg på håll. Uppståndelse blev det härom dagen när en liten björunge sprang omkring nedanför Kanisbacken här utanför samhället, jag var dock inte dit. Det var visst en stor folksamling i alla fall, och ungen var nog rejält stressad, dessutom ville jag inte utsätta mig för risken att björnhonan ev. skulle dyka upp och försvara ungen. Jag hoppas dock innerligt att de hittar tillbaka till varandra. God natt och sov gott alla. God bless. Kram 

Av Monika Jonsson - 16 maj 2011 23:38

Nyheter i korthet: Jag har jobbat sista dagarna med fönsterputsning och porslinsdiskning, lyckats få sommarvik. som personlig assistent nere på byn, samt nattvandrat och tvättat. Jag dras också med en envis snuva, men jag har inte riktigt kläm på om det är en "vanlig" snuva, eller om det är "allergisnuva", dock kliar det inte i ögonen, bara rinner. Jag har fått en låt om en gummibjörn på hjärnan, för ett par år sedan var det en låt om en hamster som gnagde sig fast.. hmm denna YouTube fast man hittar ju ganska mycket "kuligt" där också.. Nu är det i alla fall dags att förena sig med kudden en stund, innan klockan ringer i morgon. Godnatt och sov gott. Må Gud vaka över oss alla. Kram   

Av Monika Jonsson - 9 maj 2011 22:07

Japp, jag höll löftet.. Fönsterna är torkade på båda sidor..   Men om det hade blåst mindre, och inte väckt så mycket uppmärksamhet, vete fåglarna om jag inte hade torkat dem endast iförd baddräkt, för jösses vad det kan skvittra vatten  i alla fall när man ska få bort all spindelväv, och flugskit, som etsar sig fast på utsidan!! Nu hoppas jag bara att inte all pollen sätter igång och yr i luften, för som min svärmor brukar säga: -Först torkar man fönstren, och sedan blir de i alla fall gula av all pollen..  Ute i naturen är det fullt liv.. I "plaskdammen" vi har bakom huset, är det fullt krig mellan 2 kniphannar, som uppvaktar 1 hona. De jagar varandra över vattnet, och pucklar på varandra, så de trycker ner varandra under ytan. Grodorna är också flitiga, man kan se små "öar" av lagda ägg, lite här och var, som så småningom blir grodyngel. Sitter man ute mitt på dagen eller senare mot em/kvällen, hör man dem, och ibland kan man även se dem. Till bilden hör också gräsänderna som alternerar mellan de olika vattendragen runt om. Nu är det dags att börja se sig om efter nattsärken, klockan ringer 05.30, och då är det bara att klättra ur sängen, om det ska bli någon lön.. God natt alla. Gud välsigne er. Kram   

Av Monika Jonsson - 8 maj 2011 22:06

John, jag hoppas Du har haft en rolig födelsedag, där uppe, mycket tårta, många fotbollsmatcher   och en trevlig stund med fiskespöet.. Jag har i alla fall varit i Vidsel idag, och det var en aning känslomässigt   När jag kom hem passade jag på att kompletteringshandla lite, innan jag så småningom landade hemma på garageplanen. Jag har suttit ute en stund och lyssnat på alla fåglar, och grodor som finns här runt om.. I morgon har jag lovat min sambo att försöka torka fönster, så nu har jag pressen på mig att infria det löftet, om bara vädret håller i sig. Resten av veckan kommer jag att jobba. Ha en bra vecka, så hips vips, dimper det ner ett nytt inlägg i "cyberdagboken" Vi hörs. God bless.. Kram   

Av Monika Jonsson - 4 maj 2011 23:39

Har i kväll varit på bäverjakt. Någon bäver såg jag dock inte, men väl en fin råbock på ca 30m håll, en gräsandshanne, och ett bläsandspar. Utöver det, så hörde jag en pärluggla, några orrar, och en järpe..(tror jag hörde någon slags hök också, men är inte 100)+ alla småfåglar Tyvärr hade jag ingen bra kamera, och ljuset var inte det bästa, så därför finns inga bildbevis.. däremot kommer min naturguide att finnas med i ryggsäcken till nästa år.. samt lite fler djurläten, vore kul att höra om "de" svarar när man spelar upp lätena..långsökt kanske, men värt ett försök. Nu känns det som lägligt att ta sängen, först måste jag bara smörja mina händer. Just nu är de så torra att de börjar blöda utan anledning. God natt och sov gott.  

Av Monika Jonsson - 1 maj 2011 00:20

Jaha ja, känner nästan press att skriva något.. I bland funderar jag lite på hur ofta, hur djupt, vilka ämen/händelser, och framför allt hur mycket, och hur man ska skriva om/formulera sig i bloggen, så att det blir intressant för ev. läsare. Är bloggen någon form av dagbok? eller är den ett kåseri över vardagsproblem, och "vardagsfunderingar"?? Vårt Valborgsfirande blev lugnt. "Min sida" av familjen samlades hemma hos oss, för att grilla och umgås i trevlig samvaro. Vi hade knytkalas, och det blev, i mitt tycke, väldigt lyckat. Just nu funderar jag på om jag ska lägga mig, eller om jag ska vara vaken en stund till, det lutar åt det senare. Igår satt jag bänkad framför tv-skärmen och följde bröloppet i London. Jag tänker inte starta ngn. diskussion för- eller emot monarki, men jag personligen är monarkist uti fingerspetsarrna. Vi hörs under veckan.. Gå i Herrens frid.. Kram  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards