Alla inlägg under september 2012

Av Monika Jonsson - 29 september 2012 13:28

Vad är det i dagens snabba samhälle, för någon "mockajäng" som behöver lång uppladdningstid? Inte är det mobiltelefonen eller datorn, inte ens de uppladdningsbara rakapparaterna.. nej det är undertecknad som behöver lång uppladdningstid för att torka fönsterna, i alla fall på utsidan. Denna syssla som inte står så högt på prioriteringslistan.. Ok, tar kanske inte så lång tid, egentligen.. men det är inte mumma för händerna när det är så kyligt i luften att man nästan måste hälla T-röd i vattnet så det inte ska frysa..

Visst, nog kanske jag har väntat in i det längsta med detta göromål, men har jag gjort det tidigare måste jag ju ändå göra det en gång till, nu när pollensäsongen är över, annars är ju rutorna gula i alla fall.. för att inte tala om all flugskit som fräter på rutor och fönsterkarmar om den inte torkas bort. Tur att man kan värma händerna runt kaffekoppen eller varför inte tekoppen efteråt..   Tjingeling 

Av Monika Jonsson - 14 september 2012 22:41

Så har 36 timmar passerat, sedan gårdagens utmaningar. Idag har vi haft en mellandag, men i morgon är det dags att gå på pass igen.. så nu gäller det att krypa isäng.. Hoppas Ni alla får en bra dag, var än Ni befinner Er.. jag ber att Herren håller sin hand över Er.. God natt och sov gott. Kram  

Av Monika Jonsson - 13 september 2012 22:24

Varje jägares stora/högsta dröm/önskan..   Idag small det.. På riktigt.. Men självskryt luktar illa.. spelar ingen roll, första älgen är dock första älgen.. Visserligen "bara" en pinntjur, men i alla fall.. 2 taggar på ena sidan och 1 på den andra. Dessutom föll den direkt efter första skottet, och steg inte upp mer.

Klockan var ca 10.30, och en kalv var skjuten. Dock visste vi att en tjur uppehöll sig i närheten.Hunden följde spår kors och tvärs. Vi hade börjat fundera på att avbryta jakten för lunchvila, och jag hade tyst börjat packa ihop. Då hör jag hur det prasslar och knakar på min högra sida.. Jag ser något komma ut mot en liten öppning i riset, och hinner tänka att nu kanske det är kon som kommer, men då ser jag att djuret har pinnar på huvudet, och kastar upp bössan mot axeln..-kommer hunden efter? nej,fortsätter den mot nästa öppning, då smäller det..och det small, men jag hörde knappt smällen, och tjuren damp i backen direkt..precis vid en dikeskant 50-60m från tornet. Dock hann jag tänka- bara den inte ställer sig upp.. Jag kan lova att det var en lätt upphetsad röst som meddelade att en tjur låg framför mig. 

Härom dagen upplevde jag också någonting magiskt, Ko, kalv och tjur passerade mig, även då när det var dags att avbryta för kvällen.. då kom först kon och kalven snett från vänster, men kon sprang fram mellan mig och kalven. 10 m bakom kom en tjur modell större, med skovelhorn.. dock hann jag inte se hur många taggar den hade. Hunden var precis bakom, och det gick så fort att jag aldrig hann sikta, men jag hann osäkra, eftersom kon och kalven delade på sig, och kon sprang bortöver, rakt från mig, och kalven kunde ju vända och komma tillbaka.. så skedde dock inte, och tjuren såg jag inte heller något mer.

Så här, många timmar efter dagens händelser, har jag hunnit landa, men innan jag fick hjälp  att passa- alltså ta ur älgen, hann jag tacka Gud, för den underbart fria naturen, och dess villebråd, som jag får vara med att förvalta.. och få en del av. Nu måste jag strax krypa ner i sängen, innan jag somnar i sittande ställning, men innan dess måste jag förbereda morgondagens livsmedelshantering, så Må herren vaka över Er, i natt, så ock i morgon. Godnatt och sov gott.. jag somnar nog tämligen ovaggad ikväll    

Av Monika Jonsson - 7 september 2012 21:21

Nu är det sista nedräkningen innan jag frivilligt går och lägger mig.. VAAA!!! LÄGGER SIG FRIVILLIGT VID DEN TIDEN EN FREDAGKVÄLL?? ÄR JAG SJUK? Nej.. klockan ringer 03.00, en tid när jag annars brukar lägga mig, om jag inte har något speciellt inbokat under lördagen. Jag ska ut i skogen och se om jag träffar på någon älg. Så det blir inget längre inlägg än så här just nu.. Trevlig helg alla Ni andra. Gud vare med Er. Godnatt  

Av Monika Jonsson - 4 september 2012 00:38

Hej alla där ute i höstmörkret, och vissa kanske vill tillägga höstrusket, men jag håller det inte så farligt att vi nu går mot mörkare tider.. hösten har ju en viss tjusning den också, i alla fall för alla skogstroll, som nu både plockar bär eller svamp, och för dem som vill ha lite större villebråd. Just nu gör jag en kort gästspelning i skolans värld.. jag ser till att elever och lärare får lunch och mellanmål. I går och idag finns jag på kommunens nyaste skola. Annars finns jag som vanligt antingen hemma, i kyrkan, i stugan, eller bakom flötet någonstans..snart borde jag finnas i sängen..ska bara hitta näsduken först. Ha det så bra. Godnatt och sov gott. Må Herren vandra vid Er sida.. Bye  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards