Alla inlägg under oktober 2012

Av Monika Jonsson - 30 oktober 2012 01:02

Pratet om kylan kring Norrbottens Pärla fortsätter.. nu har vi nämligen haft de första dygnen när temperaturen har kruit ner mot -19 grader, och sjöarna runt om har fått sitt vinterlock över sig. Allhelgonahelgen närmar sig med stormsteg, och det är dags att börja smycka våra gravvårdar, och för mig är det dags att tända lyktorna på brunnshuset, och ställa ut "sälen" på bron. Snön har också börjat visa sig. SMHI har utfärdat en klass-ett varning för snöfall av det större slaget, under kommande dygn, men ännu är det lugnt.. dags i alla fall att vila huvudet på kudden, så.. Sov gott alla som kan och får, Må Herren vaka över Er och beskydda Er, till Er andra.. Låt Herren vandra vid Er sida..   

Av Monika Jonsson - 21 oktober 2012 18:19

Höstmörkret sänker sig tidigare och tidigare, och även kylan börjar krypa inpå. Vi har upplevt de första dagarna med minusgrader, och i morse samt även igår, när jag gick i skogen, frasade det under skorna. När man sitter på pass, som jag har gjort ett antal lördagar och söndagar, hinner man tänka på ett och annat, men även njuta av alla färger och ljud.. rimfrosten som glittrar i björkar och snår, solljuset som orkar tina en liten mängd rimfrost så det ser ut som att en massa kristaller ligger utspridda på marken, fåglarna försöker äta upp sig innan vintern och samlar material till att förstärka boplatserna med.. enda nackdelen just nu, efter några timmar sittande på passet, har fötterna en tendens att bli lite kalla, trots att jag har tåvärmare fastklistrade under fötterna..Varför utsätter jag mig då för detta, när jag kan ligga kvar i sängen om helgerna? Jo därför att jag tycker så mycket om att andas den rena och klara luften, ladda mina batterier i Guds fria natur, och slippa stressen, under veckorna har jag ju ständigt tider att passa, alltid finns det någonting som måste uträttas eller fixas.. men just precis nu ska jag ta fram en bok och läsa ett tag. Jo just det.. en annan fördel med att stiga upp tidigt på helgerna är att jag kommer i säng någorlunda rimlig tid på kvällarna..

Det är otroligt lätt att vända på dygnen, och sitta vaken halva nätterna, men så in i vassen svårt att vända dygnen rätt igen.. Hoppas alla får en bra vecka, må Herren vaka över Er. Tjoflöjt    

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards