Alla inlägg under maj 2013

Av Monika Jonsson - 26 maj 2013 23:15

JAAA!!!  Idag vann jag verkligen en mental seger över mig själv.. under helgen har Älvsbyns OK stått som arrangörer av en medel- och en långdistanstävling i orientering. Igår sprang jag en öppen motionsklass på 2,3 km. Vilken katastroflöpning det var    jag var så arg och besviken på mig själv att nästan hela kvällen var förstörd. Jag hade bara tänkt springa en dag och gå till kyrkan idag, men först tyngd av beslutsångest, och ju längre kvällen led, fylld av revanschlust, bestämde jag mig för att ändå göra ett nytt försök idag.. och vilken lycka!! jag hade bara ett dåligt vägval mellan två kontroller, och en kontroll jag länge fick söka efter.. men vilken lyckokänsla jag hade, och vilken rysning som gled utefter ryggraden när jag sprang nedför backen in mot målområdet. Dagens bana var på 3,1 km. Förra lördagen var jag på en annan tävling i Bölebyn, och nog gick den väl hyfsat bra, men idag kändes det betydligt lättare. Annars har det varit fina och bra dagar ett tag. Jag har premiärklippt gräsmattan i början av veckan, och sedan bara på några dagar exploderade den och blev väldigt grön och fin. Nu ska jag försöka behandla väderkvarnen jag köpte och sedan ska den få parkera på gräsmattan någonstans. Sambon har byggt en ny uteplats som blev jättefin, båda pojkarna har varit hem och hälsat på idag. Under kommande vecka planerar jag att koka årets första rabarberkräm.. på bara ett par dagar växte rabarberna så man nästan kunde höra dem.. Nu är det läge att parkera i sängen.. måndag i morgon.. Godnatt. Gå i Herrens frid. Kram  

Av Monika Jonsson - 16 maj 2013 01:20

Så har vi hunnit vända blad i almanackan igen då.. så nyheterna har hunnit "kallna" en smula. Sent i går kväll åkte jag en sväng till stugan för att kolla läget. När jag hade passerat Östra Långträsket och Arvidsträsk, såg att de var isfria, ökade mitt hopp om att även Teugerträsket skulle vara isfritt, och JA!! så var fallet. Nu kan vi åter hoppas på en fin sommar.. lite mer sol än i fjol kanske..  När jag sakta svängde ner på infarten, satt det en hare på gräsmattan     Jag väntade en bra stund i bilen, innan jag smög mig ut. Jag kom så nära den som ca 10 m. I nästan en timme hoppade den runt och åt av gräset. När jag lämnade stugan satt den på samma ställe som när jag kom. Fler nyheter kommer senare.. Hoppas Ni får en fin och trevlig dag, jag tror att min kan bli ganska bra.. God bless. Kram    

Av Monika Jonsson - 12 maj 2013 22:46

I alla fall är det årets första "hängatvättute"-dag. Nu börjar även sommarens göromål med att freda sig mot myggen.. eller "helikoptrarna" som vi brukar kalla de första myggen.. de ser alltid ut att vara bautastora, och resultaten av deras bett brukar vara blaffor modell större acne i ansikte, på armar och händer.. Jag har också försökt göra ett ryck med krattan på gräsmattan. Jag började ju så stort, men regn och andra göromål har gjort att gräset fått vänta lite.. jag verkar också ha tappat krattarmotivationen någonstans på vägen..hoppas jag kan gräva fram det någonstans ifrån. Annars rullar det på, det är full fart hela dagarna, men ändå trivs jag ganska bra med tillvaron just nu. En ny vecka ligger framför oss, jag hoppas Ni försöker göra det bästa av den.. Gå i Herrens frid.. Kram  

Av Monika Jonsson - 9 maj 2013 13:48

Jag har en tradition som jag försöker hålla så länge det bara går.. I morse åkte jag på gökotta i Storforsens kapell, för att fira Kristi himmelsfärd 40 dagar efter påsken. Efter gudstjänsten "ömsade jag skinn" på fötterna, och gick naturstigen upp från hotellet till reservatet. Oj så underbart att möta våren och se vattenmassorna fria och obundna kasta sig ner för fallet, lösta från isen och dess fördämnande effekt. När jag står och tittar på detta skådespel, brukar jag ägna mig åt en tankelek, alla bekymmer och orostankar, låtsas jag stoppa ner i en påse, som jag sedan kastar ner i vattnet och låter forsen spola iväg den. Kanske jag gör det på riktigt någon gång.. men kallas det för nedskräpning då?? Nu har sambon i alla fall bett mig åka ut och handla, så det är nog bäst att jag gör det.. På återhörande, God bless Tjingeling  

Av Monika Jonsson - 7 maj 2013 22:46

Det finns 2 datum i "vår familj" som jag har lite svårt att förhålla mig till..   Idag fyller fadern till vår ängel år, och i morgon skulle ängeln själv fylla 5 år. Den 29 juli fyller min mor år, och det är dagen efter den dagen när han blev en ängel. Min syster har redan berört det i sin blogg, men jag kan inte låta bli att göra det jag heller. Naturligtvis grattulerar jag båda två, och visst kan vi "fira", men ändå ligger lite av ett lock över dagarna. Mina tårar trillar lite nu och då, men just nu trillar de lite mer..   annars är det bra. Jag har börjat på vikariatet i Älvsby församling, och har sommaren räddad. Just nu sysslar jag huvudsakligen med lokalvård, och får verkligen motion på jobbet..   men oj vad många tankar och funderingar som hinner rinna genom huvudet, när man brummar runt med dammsugaren.. I går började orienteringen om för sommaren igen, och jag kan lova att jag har längtat. Strax är det nog dags att få några timmars sömn, ska bara förbereda lite för morgondagen.. Krama om varandra, skänk en tanke till dem som inte finns hos oss just nu, men glöm inte bort att leva också.. Må Herren vaka över oss, Nattinatti.  

Av Monika Jonsson - 2 maj 2013 12:24

Jag som trodde vintern hade rasat ut   men tji vilken Pomperipossa-näsa jag fick    blir knappast någon krattning idag.. nåja, det finns alltid saker att pyssla med, om man bara tar sig i kragen. Till sist tvingas väl kung Bore att abdikera i alla fall.. Hej så länge, återkommer så småningom. Gå under Herrens beskydd.. Snökramar.

Av Monika Jonsson - 1 maj 2013 22:25

nu har jag sett ett av mina personliga vårtecken.. Storspoven råkade jag på härom dagen, både ljudligt och synligt.. Jag tror mig ha hört någon trana också, men jag har inte sett någon ännu..

Av Monika Jonsson - 1 maj 2013 22:04

att jag skulle kratta gården 1 maj, och jag har börjat kratta idag, även om jag inte är färdig. Ibland är tomten liite för stor  för att man ska hålla ut hela vägen, men bara ibland I morgon börjar jobbet på Älvsby församling, men på kvällskvisten ska jag försöka hålla igång med krattan en stund. Annars är det ganska lugnt, men äntligen är det VÅÅR!!  även om temperaturen fortfarande sjunker neråt framåt kvällen.. Härliga tider nalkas.. Nu är det läge att inta sängen, så Gå i Herrens frid. Kram   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards