Alla inlägg under juli 2013

Av Monika Jonsson - 29 juli 2013 19:24

Lördag kväll, efter jobbet åkte jag upp till Storforsens naturreservat, där en tjärdal hade tänts kl.10.00 Det var lugnt och stilla, några intresserade kom förbi och tittade. Den stora orienteringstävlingen i Boden är ju nu avslutad, men många tror jag har stannat kvar i vår landsända, för att turista och kanske ha lite semester. Jag fick det berättat, att mer än 2000 personer hade gästat Storforsen, och turistshopen, under tisdagen när det var tävlingsuppehåll.. Bilkön hade ringlat lång längs vägen  

Natten var mycket vacker, där jag låg under bar himmel, vid tjärdalens sida.. Kokkaffe på spritköket, och renklämma i handen, kan man må så mycket bättre..? Dessutom hade vi enormt tur med vädret.. Vi hörde åskan mullra, men inget regn.. Vi fick också berättat för oss, om både hagelskurar och spöregn runt om.. Några gånger flammade elden upp, och då fick man hjälpas åt att kväva den med blöt bark.. med jämna mellanrum var det dags att byta tappflaskor vid tjärrännans mynning.. Till sist klarade till och med jag av det, utan att få tjära på händerna..  På söndag morgon hade tjärdalen producerat ca 170 liter jättefin tjära, och när det sedan bara var en liten rännil, var det dags att täcka tjärdalen med jord och vattna ordentligt. Till sist täcktes den med en presenning, och ligger nu för att svalna, innan den så småningom skall bredas ut, och kolen tas tillvara. Det är medlemmar ur Bredsels bygdeförening, tillsammans med Dick Öhman från Vistträsk, som bygger upp och bränner tjärdalen. Både tjäran och kolen finns till försäljning, och bättre slutprodukter får man leta efter.. garanterat fritt från "konstiga tillsatser", bara ren trätjära, och den renaste kol man kan tänka sig.. väl värt sina kronor.

Nu har en ny vecka inletts, och jag har återgått till lokalvården på församlingen.. men snart väntar nya äventyr runt hörnet.. Vi hörs och ses.. God bless.. Kram  

Av Monika Jonsson - 24 juli 2013 22:00

Jadå,   på etapp 2 infriade jag den målsättning jag hade med att komma runt godkänt och ännu lite snabbare än första etappen.. Lite osäkerhet om vägval och avstånd gjorde att jag inte hade helkoll på läget, men ändå.. Man ska sluta när man är på topp, heter det ju, eller i alla fall ta en paus.. Tur man inte vet i förväg hur det kommer att sluta.. På dagens etapp skulle jag nästan behöva använda klättersele upp och ner för branter och lösa stenar..   Ojojoj, rena turen att man inte var mer öm i vristerna än jag var..   men mycket fin natur att springa i, det var det. Det har det förresten varit hela tiden. I morgon är det ännu en etapp i samma område, men den står jag över.. I övrigt har jubileumscafeet gått in på sista veckan, och nu på lördag är det sista dagen för denna sommar.. få se vad som händer sedan.. Ha det bra tills nästa gång jag dyker upp i "cyberrymden"  Gå i Herrens frid Kram  

Av Monika Jonsson - 21 juli 2013 20:29

Haha!!!! O-ringen-premiären är avklarad  Målsättningen var att komma runt med godkänt resultat, och den infriades  Jag kan dock lova att det var lite svårt på slutet, att hålla motivationen uppe.. det kändes som om jag hade hållit på en halv evighet, och jag var nästan säker på att jag hade hållit på längre än maxtid.. dock försöker jag hålla på den principen att vänta in i det längsta med att ge upp.. mentalt svårt ibland, men när jag väl satte "pinnen" i målstämplingen, visade det sig att jag hade klarat både att stämpla godkänt och komma in i rätt tid. I morgon skulle det dock vara kul med en liten personlig revansch.. Det är dock en härlig känsla att kunna, med gott samvete, säga att jag har deltagit i någonting som för mig varit en orienteringsdröm sedan jag började hoppa omkring med en karta i handen  Nu gäller det att ladda om för morgondagen, vårda fötter och tävlingskläder, samt försöka smälta lite av alla intryck som strömmat mot mig under dagen. Må Herren vara med oss, både i terränglådor och vardagliga sammanhang. Kram  

Av Monika Jonsson - 20 juli 2013 03:54

Får sova.. Bör sova.. men gör det inte.. Varför?? Har inget svar!! Hostar, nyser, rinnsnuva, men vet inte om det är förkylning eller allergi.. Gör vilket som egentligen.. det känns som om det inte spelar någon roll.. Jag har allergimedicin, och använder den vid behov. Jag skulle väl egentligen behöva göra någon form av allergitest, men jag vet redan på ett ungefär vad jag kan reagera på.. Annars är det lugnt på alla fronter just nu.. förutom att jag är liite less på allt skvalande från ovan.. även om det just för sekunden är uppehåll. Jag kan dock tänka mig att de, i vårt avlånga land, som inte har fått något regn på flera veckor, gärna skulle vilja ha åtminstonde några milimeter av det vatten som vi har fått.. Jag hoppas dock att vi får några gluggar i molntäcket nu när en av världens/landets största orienteringsfester-, O-ringen nu har landat i Norrbotten, närmare bestämt i Boden. Jag har planer på att springa en eller två dagar.. sedan går jobbet före. Det ska bli väldigt spännande att delta, men framför allt att bara få uppleva miljön och atmosfären på arenan och runt omkring är stort bara det.. Ha det bra tills nästa gång jag gör ett inlägg här.. det kommer så småningom, jag lovar.. förr eller senare.. God bless    

Av Monika Jonsson - 8 juli 2013 16:31

Idag har jag begravt vår gula undulat som avled på nationaldagens morgon. Ett fint sällskap, som han blev, och nu får han vila i trädgården. Strax ska jag följa sändningarna från VM i orientering från Finland. Under kvällen blir det att förbereda sig för kommande arbetsdagar, samt att försöka göra någonting åt all mangeltvätt som finns "down under".

Hoppas det blir en fin och bra vecka för alla.. oavsett om Ni har semester eller arbetar, eller för den delen.. har sommarledigt.. Låt oss alla gå i Herrens frid.. Kram   

Av Monika Jonsson - 4 juli 2013 23:58

men jag är glad. Just nu har jag ett väldigt bra jobb. Arbetet på jubileumscaféet är jättekul, och sommartjejerna är jätteduktiga. Hoppas verkligen att det får fortsätta så.. Ha det så bra alla, hoppas vi ses i många glada sammanhang.. God bless. Kram  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards