Alla inlägg under oktober 2013

Av Monika Jonsson - 20 oktober 2013 11:15

men i morse vid 06.30-06.40, kan jag ha varit i närheten av en björn.     Jag hade tänkt kallibrera kompassen i GPS:en, och gick på gårdsplanen framför slakthuset. Det var fortfarande halvmörkt.. Då får jag höra en kraftig vissling, och jag är säker på att det inte var någon fågel.. jag tvärstannade och lyssnade i säkert 20-25 sekunder. Visslingen kom från den plats där vi slänger slaktavfallet. Med lätt bultande hjärta försöker jag så ljudlöst som möjligt ta mig tillbaka till bilen. Jag var helt ensam.. Jag satt i bilen, en kort stund, men sedan smög jag mig in i kojan, och gjorde upp eld i kaminen. Som tur var behövde jag inte ut i vedboden något.. En spännande inledning på dagen, som senare fick ett till spänningsmoment, när jag hörde något på passet.. Det var troligen en älg som var på väg över vägen, men den vände innan jag hann se vad det var, det kunde lika gärna varit ett rådjur.. Man vet aldrig med jakten.. hipsvips händer allt på en gång, andra gånger är det så tyst och stilla, att man inte tror det finns någon älg i hela denna landsända.. Nu blir det ännu en kopp kaffe, och sedan.. Tja, det får jag se.. dagen har ju nästan bara börjat..så alltid finns det något att göra. Byebye God bless  

Av Monika Jonsson - 10 oktober 2013 23:23

en tidig födelsedagspresent i kväll, och åkte på en andra teaterresa till Norrbottensteatern i Luleå. Denna gång var det en komedi, om hur det kan vara när man blir äldre, men fortfarande vill "leva livet fullt ut", och de i omgivningen/bekantskapskretsen faller ifrån en efter en.. Snabba repliker som satt som spikar i bräderna, gjorde att skratten sannerligen inte fastnade i halsen. Jag kan ändå förstå tanken bakom pjäsen, att bli äldre är inte bara en dans på rosor, eller livets krydda.. Tur att man själv inte riktigt är där ännu..  Annars räknar jag ner dagarna och timmarna innan jag sitter på  till Stockholm på lördag morgon. En funktionärskonferens står på agendan och pågår fram till söndag lunch. Vi ska ner till natursköna Älvkarleö, och Svenska lottakårens utbildningscentrum. Fast först ska jag "jobba" några timmar, så det är väl bäst att försöka få någon timmes sömn.. Ha det gott, gå i Herrens frid och ta hand om varandra.. Kram och god natt    

Av Monika Jonsson - 3 oktober 2013 21:51

gjort ett tappert försök att få bukt med en del av de löv som trillat ner på gräsmattan.. men jag fuskade lite genom att använda gräsklippartraktorn  Jag kom dock inte riktigt åt hela gräsmattan eftersom en del björkar vid vägen står ganska tätt, och nära vägkanten, så jag kom inte undan att använda krattan.. dessutom kunde jag inte komma så nära hundburen eftersom den just då var bebodd.. jag är dock väldigt nöjd över att ha det undanstökat innan snön kommer, jag har nog mycket att kratta ändå till våren, så det är bara bra att inte löven ligger där också. Annars har jag börjat se över fågelhuset som ska få hålla fåglarna med mat i vinter, och så har jag letat fram alla de lyktor jag pryder trädgården med nu när mörkret breder ut sig allt mer. De är inte tända ännu, men jag skulle tippa att jag inte kan hålla mig mer än några dagar till, även alla ljusen till lyktorna är inköpta, åtminstonde till de första dygnen. Nu ska jag krypa ner i TV-soffan en liten stund, och sedan återstår inte så mycket annat än att krypa ner i sängen.. Ha det bra, må Herren hålla sin hand över oss. Kram  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards