Alla inlägg under november 2013

Av Monika Jonsson - 26 november 2013 00:56

Jaha ja, vad gör hon resten av året då?? Lever man inte hela tiden?? Jo, absolut.. men ADVENT och Julen står för dörren, och äntligen får jag lyssna på all underbar julmusik igen    Webbradion har börjat sända 2 kanaler med julmusik, varav den ena spelar klassisk musik, adventspsalmer och körsånger.. den andra mer modern musik, men jag har "naturligt" nog, mer övergått till psalmerna och körerna. Musiken berör mig så starkt, och är så vacker att huden knottrar sig på armarna..

Jag skulle nästan kunna ha musiken i öronen nästan hela dygnet, men det går ju förstås inte.. lite social måste jag ju vara också, fast nog är det lite synd att jag är tämligen ensam, om att lyssna på den, under detta tak i alla fall  Nu måste jag dock låta musiken tystna ett par timmar, medans kropp och knopp återhämtar sig.. Sömn, med andra ord.. så God natt på Er alla, hoppas Ni som får, kan sova.. och till Er som under nattens timmar håller vårt samhälle rullande.. Ni gör ett bra och viktigt arbete.. För Er som inte kan sova.. hoppas Ni så småningom kommer till ro.. för en del kanske julmusiken, eller någon annan musik hjälper.. Kram  

Av Monika Jonsson - 17 november 2013 12:10

Skönt ändå, stormen blev inte så omfattande, inte just här i alla fall. Flaggstången står fortfarande upprätt, och allt annat på gården är kvar. Lite blåste det, men inte så mycket som befarat. Jag har försökt jobba intensivt med tvätten, och snart är jag faktiskt "i botten". En lätt förkylning härjar i min kropp, men än så länge är jag på benen, viket jag måste.. en del åtaganden står på agendan, under kommande vecka, och då gäller det att vara på topp. Hoppas de allra flesta får en fin söndag.. Må Herren vaka över oss. Ciao

Av Monika Jonsson - 16 november 2013 14:13

Jaha ja, nu sitter jag lite och inväntar den förvarnade stormen.. i morse for jag på en jakttur, fast jag fick inte se annat än ett rådjur, vilket var fint ändå. Det blev en vacker morgon, och en lagom lång väntan på passet. Nu snurrar trumman i tvättmaskinen, och blir det inte strömlöst ikväll, hoppas jag att tvättunnan kan bli tom, men risken är ju ganska stor att både lampor och annat slutar fungera, när vinden viner runt knutarna.. Vi får vackert vänta och se.. Ha det så bra Ni kan, och hoppas att det inte sker några allvarliga olyckor i ev. stormens spår.. God bless. Kram

Av Monika Jonsson - 15 november 2013 20:49

Jag och några till i släktkretsen, satt vid lunchtid i en lägenhet på Storgatan i Piteå och drack kaffe, när ambulansen kom i full fart med fullt pådrag, utanför fönstret. Jag trodde det rörde sig om ett hjärtstopp, eftersom man då ibland skickar 2 bilar. En stund senare gick jag Storgatan upp mot torget och Gallerian, eftersom jag hade ett ärende till Clas Ohlson. Jag ser då att ambulansen står utanför Gallerian, men även att polisens pikébil stod där.. Ojdå, tänkte jag, har det varit något rånförsök, och någon blivit skadad.. inte för att den risken kanske är så stor, men kan det hända bankrån och mord i lilla Älvsbyn, så varför inte ett rånförsök i Piteå.. men jag gick i alla fall in på Gallerian, och möts av många poliser, och en stor folksamling borta vid rulltrappan.. jag kommer närmare och ser att rulltrappan ner står stilla, och en polis ställer en fåtölj framför trappan. När jag sen tittar ner, ser jag en stor blodpöl vid trappans fot, samt båren med en person liggandes övertäckt. Jag får då veta att någon ramlat i rulltrappan med en rollator, och jag gissade ganska snabbt att utgången var tragisk.. Jag frågade en polis om hela nedervåningen var avspärrad, men det var den inte.Jag ombads dock att ta hissen ner, för att inte störa ambulanspersonalen. Usch, vad fort det kan gå snett, men det har jag ju sett så ofantligt många gånger förut..

Strimman av glädje då?? Jo, jag har hittat en kompis från gymnasietiden, och vi träffades nu idag i hennes kyrkstuga.  

Hon bor numera i södra Sverige, men vi ska försöka hålla kontakten ändå  

Jag hoppas för övrigt att det blir en lugn helg, men man vet aldrig.. SMHI har visst varnat för hårt väder, över vår landsända, och vi har en jaktdag inplanerad, om inte vindarna ökar på allt för mycket.. I kväll är det ju visst fotboll också, men jag kan inte påstå att jag är överväldigat intresserad, fast lite följer jag nog med i alla fall.. Nu ska jag värma en kopp te, trots allt kaffe och gofika som jag har stoppat i mig idag.     Jag hoppas att alla får en lugn och skön helg, och kom i håg att ta hand om och tänka på varandra, Må Herren vaka över oss. Kram  

Av Monika Jonsson - 6 november 2013 22:58

eller i alla fall inget som behöver basuneras ut över hela världen.. fast snart törs man väl inte nämna så mycket om vad man gör om dagarna eller om helgerna.. säger man att man jagar, finns det väl någon som inte gillar det.. Jag har hört och läst alldeles för mycket om jägare som råkat ut både för personliga angrepp som sabotage mot kojor och jakttorn.. säger man att man är arbetslös, finns det säkert någon som tycker att man gör alldeles för lite för att hitta ett nytt jobb.. säger man att man ska gå i kyrkan, ja då finns det säkert en och annan som glunkar om utträde.. pratar man om kungaparets besök i länet under hösten, ja då finns det absolut någon bakom hörnet som tjatar om monarkins förlegande och republik..

JA ABSOLUT!! säger jag.. vi har visst åsiktsfrihet i detta land, och alla tycker och tänker inte som jag, vilket jag helt respekterar, men då vill jag också att det stannar där.. replessarier har vi nog av ändå.. I alla fall är jag jätteglad över den lilla snömängd som har kommit, lite ljusare har det ju blivit, och nu går jag bara och räknar ner tills när jag får dyka ner med huvudet före i lådorna med ljusstakar, adventsstjärnor, änglar och tomtar    Mindre bra är att jag just nu är utan bil, men det är självförvållat eftersom jag råkade spräcka oljetråget härom dagen.. enda fördelen med det är att jag nu tvingas  ner på byn, vilket i och för sig är nog så nödvändigt.. jag rör inte så överdrivet mycket på mig just nu, så egentligen är det nog nyttigt att vara utan bil, i vissa lägen, jag har ju sparken också  eller var det möjligen kvasten?? I alla fall är det strax dags att krypa ner i sängen, men jag ska bara vänta på tvättmaskinen som snart är klar. Vi hörs Ciao..  Kom ihåg Lev för de levande den tid vi har på jorden. Gå i Herrens frid. Kram

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards