Alla inlägg under februari 2014

Av Monika Jonsson - 26 februari 2014 00:56

har en pärluggla sitt näste. Under en ganska lång tid nu, har vi hört den. Sambon har ofta hört den när han åker på jobbet, vid 4-5- tiden på morgonen, och jag har hört den när jag kommit hem på dagarna vid 16-tiden och framöver..

Det porlande lätet är så vackert, men även ugglan i sig, tycker jag är vacker, även om jag inte skymtat just detta exemplar ännu.. Nåja, alla uvar och ugglor, och även "vanligt folk", dags att slumra några timmar.. en ny dag gryr, med nya äventyr. Må Herren vaka över Er, wherever You are.. Natt Natt   

Av Monika Jonsson - 22 februari 2014 20:07

eller är det jag som är trångsynt, bakåtsträvande, eller bara dum i huvudet?? Är det fler än jag som blir less, när man har tittat på samma reklam hundrafemtioelva gånger.. Vaddå då!!!! skriker säkert någon.. det är väl bara att byta kanal eller stänga av TV:n!!!!! Jo säger jag.. det är ju en himla tur att man kan byta kanal eller slå av både radio och TV. Men man matas ju inte bara där.. Vart man än vänder sig, skriks det ut.. Skaffa "ditt" så får Du "datt" på köpet.. eller "Skaffa "huttanbluttanblä" nu och få si och så stor rabatt innan si och så datum.. För att inte tala om när det vankas ett större TV-evenemang eller liknande.. då förväntas man springa och köpa en värsting-TV, bara för att få känslan av att vara på plats... Vill jag uppleva någonting "live", då ser jag till att spara pengar, och planera in evenemanget där och då.. jag behöver ingen biograf för det.. Inte heller ska reklamen bestämma vilken bil jag ska köra i morgon eller nästa år, eller vilken tandkräm jag ska stoppa i munnen.. Nä tacka vet jag möjligheten att åka ut i skog och mark, och bara vara, eller åka till stugan.. eller ännu bättre.. åka till fjällen och fiska eller jaga på vintern eller fiska och bara fjällvandra på sommaren.. eller åka till Kronogård där det finns varken ström eller vatten i vissa stugor.. eller läsa en bok i stearinljusets eller lampans sken, eller klura ut ett korsord.. Oj vad skönt att vi har valfrihet i detta land Puh!!! God bless wherever you are..

Av Monika Jonsson - 8 februari 2014 23:28

Två gånger, en rutin, mer än två gånger, ?? Är det skillnad på rutiner och rutiner, när blir en rutin tradition??

Jokkmokks marknad är för många en tradition, och idag var det dags för mig igen.. I år hade jag pojkarna med mig, och temperaturen låg "bara" mellan -3 och -5. Strax efter 8.30 rattade jag bilen mot Jokkmokk. Ganska mycket snörök, och massor med trafik, gjorde färden delvis spännande, jag var dock mentalt förberedd på just detta, och tog det därför relativt lugnt. Vi gjorde ett litet stopp vid Polcirkeln, och många andra hade gjort samma sak.. När vi till sist kommit fram till marknadsplatsen, var det redan tjockt med folk på gatorna, och jag tackar min lyckliga, att båda pojkarna är ganska långa, fast emellanåt hade det definitivt inte gjort något om vi haft en bogserlina mellan oss.. Bland de första vi träffade på, var ett gäng tomtar.. ja just det, Tomtar  Yngste sonen blev lite fundersam.. Vad i fridens namn gjorde dom där??  Nåja, marknaden är ju för alla så.. Efter en blandning mellan mellanmål/lunch- souvaskebab, styrde vi stegen mot fjäll- och samemuséet. Lika intressant varje gång man är dit, och man lär sig mer och mer.. äldste sonen var fascinerad över samernas historia, men också över djurlivet, fåglarna, och naturens skiftningar genom årstiderna och åren. De olika tidsepokerna speglas så bra.. man förstår vedermödorna tidigare generationer fick gå igenom, och ändå är det ju faktiskt inte så länge sedan.. När vi så småningom hade vandrat igenom alla utställningar, kände vi kaffetörsten ända ner i tårna..   Strax efteråt hittade vi ett café med några tomma stolar..   Efter en stunds vila, med koppen i hand, gav vi oss ut i folkhavet igen, och gjorde en del inköp, bla. några knivar och några kartonger kokosbollar.. Nöjda, började vi söka oss mot bilparkeringen.. Hitta bilen, var inga problem, men att ta sig in i den..   Snön som fallit, hade delvis förvandlats till pansarplåt. Vi lirkade försiktigt upp en bakdörr, och sonen ålade sig in efter snöborsten.. Efter en halv evighet hittade vi ut på E 45:an. Trafiken och snöröken var dock nu ännu tätare, och mötte man ett större fordon, var det som att köra in i en vägg, man såg ingenting!! Allt gick dessbättre fint, och till sist landade vi hemma på gården, nöjda över dagen.. I morgon skall jag åter köra efter samma väg, men "bara" till Vidsel. Fast när jag ändå är i farten, kanske jag drar en repa förbi Storforsen också.. Nu måste jag i alla fall, försöka sova några timmar. God natt och sov gott Ni som kan och får.. Må Herren vara med oss alla  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards