Alla inlägg under april 2015

Av Monika Jonsson - 25 april 2015 22:45

Fas 1 i operation Torpansiktslyft har inletts. Sambon och sonen har under dagen tömt köksdelen, och rivit upp matta och underliggande golvskivor. Själv har jag rivit ner någon form av matta eller badrumsmatta från väggarna. Vi fortsätter i morgon. Under kvällen har vi varit på middag hos en av mina systrar.

Islossningen i Piteälven har startat, och det är i alla fall 14 dagar tidigare än brukligt. Jag har sett både storspov och tranor, och i eftermiddags syntes ett gräsandspar vid iskanten på lilla vattenspegeln bakom huset, men vid de öppna vakarna på älven syntes fåglarna redan i torsdags. Skulle inte bli jätteförvånad om isen släpper vid stugan snart också.. fast än har inte Kung Bore abdikerat riktigt, just nu -2,5.

Nej, käkarna gäspas snart ur led, och det ska bli ganska skönt faktiskt att logga ut några timmar. Hoppas Ni får en fin Söndag. Godnatt och God bless  

Av Monika Jonsson - 19 april 2015 03:38

eller läget på snöfronten..

Denna vinter har sambon varit förutseende, och försökt forsla undan så mycket snö det bara har varit möjligt.. Denna snösmältningsperiod har vi inte behövt lägga ut en massa spänger överallt, och vi har inte heller behövt vadarstövlar för att kunna gå som vanligt på grusgången. Jag har dock- otålig som jag är- försökt hjälpa solen att "förinta" den sista snön som ligger tunntunn på gräsmattan. Jag vill börja gneta på med krattan på gräsmattan- och jag hoppas att motivationen håller i sig till sista krattartaget.. Härom dagen hördes bofinken, och inom några veckor hoppas jag att gräsänderna hittar till "pölen bakom huset".. Enda nackdelen med våren är att risken för en invasion av vattensork infinner sig tämligen fort.. Vi ser dock ganska snart åt vilket håll det lutar. Senaste "toppen" var för ca tre år sedan, då såg sluttningarna av gräsmattan ut som en Sweicher-ost, och redan vid Valborgsmässo-helgen, märkte vi att något var i görningen.. Råttor, modell "mindre bisam" uppehöll sig runt "sluttningarna" mot blötlandet.. Hur vi höll dem borta från gräsmattan, må vara höljt i dunkel, men jag tror tyvärr, att det snart är dags igen för nästa sorkinvasion.. Om ca 14 dagar har vi kanske svar på vad prognosen kan säga.. den som lever får se.. Juppjupp..  

Av Monika Jonsson - 19 april 2015 01:57

efter en av årets höjdpunkter.. Viltmiddag med JAQT-gänget..   Ett knytkalas med vilt som gemensam beröringspunkt. Det kan vara allt från bäver till hälleflundra.. i år var det, ripa i olika former, fjällröding, älgkött i olika formationer.. Som vanligt var allt helt fantastiskt gott, och jag önskar att hela Sverige skulle få uppleva det som vi kan få njuta av.. dessutom bara att få umgås med alla roliga, och ibland helt galna gäng kvinnor som aldrig annars skulle "hitta" varandra, är någonting man längtar efter varje dag, oavsett vilken läggning man än har..   Nu var jag hemma relativt "tidigt", det är inte ovanligt att man inte är hemma förrän vid 2-3-snåret på morgonen.. Annars är allt relativt lugnt på min front, förutom att fanmiljen fortfarande lever under en viss dos av ovisshet.. det mesta tyder dock på att läget, ännu så länge är under kontroll.. fortsättning följer.. Kram alla "där ute" Vi ses och vi hörs.. God bless..  

Av Monika Jonsson - 5 april 2015 02:30

var jag, mina söner, en kompis och en väninna i Kronogård, för rekreation och fiske. Vi åkte upp fredag eftermiddag efter arbeten och packande. Lördag morgon bar det av ut på isen till strålande sol, kritvit snö och is, samt vindstilla.. Inget napp, men "nosande" nyfiken fisk.. efter några timmar började vinden friska i lite, och vi kände oss ganska nöjda. God mat och trevligt sällskap, jag känner mig ganska priviligierad, har egentligen inte så mycket att klaga på, även om inte alla dagar är skimrande..man är ju inte mer än människa.. Kram  

Av Monika Jonsson - 5 april 2015 01:36

efter ännu en påsknattsmässa.. vilken känsla att få fira Jesu uppståndelse, tillsammans med ett 50-tal andra.. Att få börja i en nedsläckt kyrka, med textläsningar och bön, sen plötsligt.. alla ljusen tänds,   altartavlan öppnas, klockorna ringer, altaret dukas igen, och glädjen står högt i tak.. det är en lika fantastisk känsla varje gång.. Skärtorsdagskvällen kläddes altaret av och törnekronan hängdes över korset. På långfredagen var det en korsvandring på byn för att minnas den tidpunkt då Jesus bar sitt kors mot Golgata, för att korsfästas, och så påsknattens mässa, för att minnas den tidpunkt när Jesus återuppstod från de döda.. Korset runt min hals är inte tungt att bära, men det är en symbol för livet.. Ännu är inte påskhelgen riktigt över, någon dag till är, åtminstonde jag ledig, men andra håller samhället rullande.. vårdpersonal, räddningstjänst, polis, industriarbetare.. Må Herren vaka över var och en av oss, vare sig vi bär kors eller inte, vare sig vi tror eller inte.. Fortsatt Glad Påsk och God natt  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards