Alla inlägg under maj 2016

Av Monika Jonsson - 14 maj 2016 22:53

Jag är mitt uppe livesändningen från en av orienteringens stora ögonblick, 10-mila, som går av stapeln i maj varje år. Spännande att se dramatiken, hur man hittar en kontroll mitt ute i nästan ingenstans, trots mörker och en vääldigt massa trädstammar, samt allt annat än ett matsalsgolv att springa på.. Samtidigt kikar jag lite lätt på schlagern, och håller mig uppdaterad vad som händer i övriga världen.. Annars rullar det på ungefär som vanligt, varken högt eller lågt. Dags för lite kaffe, ingen sömn denna helg, men varför ska man sova bort livet?? Det hinner jag göra sedan.. Återkommer vid tillfälle.. Tack och bock  

Av Monika Jonsson - 8 maj 2016 01:07

än slank hon dit.. men jag klarade diket!! Haha  Mörkret har åter sänkt sig över byn och dess invånare. I en svensk dramaserie, som gick för några år sedan, fanns följande: "En dag föds vi, en dag dör vi. Dagen glänser till ett ögonblick, sedan är det natt igen". Under den ljusa tiden på dygnet, och jag inte jobbar, försöker jag aktivera mig så gott det går. De senaste dagarna har jag utan skryt, varit väldigt aktiv.. I Torsdags hoppade jag på min cykel och åkte iväg på en fin tur. Jag hade GPS:en med mig, men av ren idioti och glömska, hade jag glömt kolla batterikapaciteten, vilket medförde att den lade av. När jag väl var hemma igen, laddade jag den med nya friska, nollade den och körde samma sträcka med bilen. När jag läste av färddatorn visade den 43.53 km. vilket var logiskt. Kommer att försöka göra om den färden för att få exakta avstånd och körtider. Under fredagen var jag och sonen upp till Storforsen, för att kolla vattennivån och ströva runt lite. Efter det styrde vi kosan mot stugan för att kolla isläget. Det såg väldigt lovande ut, kan nog vara helt isfritt om 7-14 dagar kanske. Lördagen har även den tillbringats utomhus och i viss del i bilen. Under sommaren finns möjligheten att bestiga ett visst antal bestämda toppar i kommunen, under "Top of Älvsbyn". Det är en form av "Naturpass" liknande det som finns för orienterare. Man införskaffar ett startkort, med all info man behöver, och besöker man minst 5 av dem, kan man delta i en utlottning av fina vinster. Detta "invigdes" med en gemensam topptur till Rackberget, och mellan 80-100 vandrare anammade utmaningen. När jag väl klättrat ner igen, agerade jag chaufför till Piteå en sväng. Dagen avslutades i stugan, där jag hjälpte pappa att koppla in sommarvattnet. Bara de timmarna mellan fredagens och lördagens besök, hade solen jobbat stenhårt med att värma ytan. Uppgiften löstes nästan utan trubbel.. Vi fick lösa upp en ispropp som hade bildats i ena änden av slangen. Dagen som nu har börjat gry, blir nog ganska lugn, men jag ska agera kyrkvärd under en mindre gudstjänst. Nu tror jag nästan jag ska lägga mig och lyssna på en ljudbok, i alla fall måste jag väl fälla ut mig en stund mellan lakanen och låta kroppen vila en smula.. och jag tror inte jag behöver GPS:en för att navigera heller.. Suss gott. Amen

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards