Alla inlägg under augusti 2017

Av Monika Jonsson - 26 augusti 2017 19:01

Många var vi som tagit oss till Luleå och F21,   för att se, men kanske framför allt höra vad flygvapnet och även övrig Försvarsmakt har för materiel och kompetenser att förfoga över.. Trots grått, och tidvis fint vått-    samt även byiga vindar, blev vi inte blåsta på konfekten.. Dåtid och nutid blandades i en fin mix.. Gripen, Viggen, Draken, Lansen, Tunnan.. med inslag av bl.a F/A-18 Hornet, P-51 Mustang, och F-18 Hornet. Toppen på verket- i mitt tycke, utan att blanda in politik- var uppvisningen av DC3:an, som bl.a deltog i invasionen av Normandie- dagen D- i slutfasen av 2:a världskriget. Just den flygplanstypen, är speciell hos mig, sedan jag läste och hörde om den nedskjutna DC3:an över Östersjön..   Lite politiskt inslag blev det trots allt, när jag helt plötsligt passerade vår nuvarande försvarsminister!

Mat fanns det ganska gott om, och jag förebyggde hungern med 3 små rätter- ris och nudlar med friterad kyckling och vårrullar. Efter fullbordad flyguppvisning, rullade jag hemåt tillsammans med sonen, i mitt eget svarta JAS-plan. Nu har jag fixat lite älgkött och potatisgratäng. I morgon fortsätter jag/vi gormethelgen med surströmmingslunch!! Nu sätter jag punkt med en skål     det är ju fortfarande lördag!!  

Av Monika Jonsson - 25 augusti 2017 11:44

Det blåser i politiken.. Både inom våra gränser, och i världen.. Lite orolig är man ju, och i vissa stunder är man ännu mera orolig!! I vissa lägen har man "bara" mediernas infallsvinklar på händelserna, och i andra situationer har man "lite mer kött på benen" Kort sagt- det blåser storm, halv orkan, och vi har all anledning att vara oroliga- men ändå måste vi kunna få leva våra liv som vanligt.. "suck"   jag förstår dock dem som har tappat tron och tilliten på vårt samhälle. Som locket på grytan, fortsätter det att regna   Jag hade planer på att vara i skogen en stund på morgonen- jag är ju en av dem som räknar tiden "före- och efter jakt".. dock ligger jag strax under benämningen jaktfanatiker. I stället  finns det hur mycket annat som helst att göra.. Bara att kavla upp ärmarna!! Mors  

Av Monika Jonsson - 25 augusti 2017 00:12

när jag, trots regn- eller just för att det regnade- unnade mig ännu en bio-kväll.   Förra gången var det Dunkirk, nu var det "Superswede"- filmen om Ronnie Peterson som omkom 1978, efter ett Formel 1-lopp. Jag minns den hemska olyckan som om den vore igår.. Vissa episoder och händelser kan ju etsa sig fast i minnet.. Kusligt nog skedde olyckan det ödesdigra datumet den 11:e september.. I övrigt har jag och en vandrings-kompis besegrat ytterligare 2 toppar i årets topp-omgång, nu Arvidsträskberget och Kvarnberget. Dagarna går fort.. I dags dato, startar småviltsjakten, nästa vecka börjar vi släktforska på biblo igen, och jag räknar fortfarande ner till första älgjaktsmorgonen.. Nu borde jag lägga mig och räkna får.. räkna regndropparna hinner jag inte, för de faller som genom kranen. God natt önskar jag var och en.. Gäsp  

Av Monika Jonsson - 19 augusti 2017 00:23

Tiden börjar bli liite knapp.. I går var jag upp på Nakteberget, och har kommit halvvägs, men 5 toppar återstår.. 30:e augusti är sista, giltiga dag för att hinna inom tidsramen. Innevarande dag har en annan typ av vandring på programmet, men även den i skogen.. Dock behöver jag några timmars sömn innan dess. På återhörande.. God bless   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Skapa flashcards