Alla inlägg under juli 2018

Av Monika Jonsson - 25 juli 2018 00:48

men jag har fått lära mig att en "kyrka" även kan vara en kopplingsmojäng, eller en typ av förgrening för att kunna dra slang- i brandbekämpningssyfte.

Det kan ju knappast ha undgått någon hur torrt det är i markerna och i skogen, samt hur skogsbränderna rasar fram i hela landet..   Natten mellan Torsdag och Fredag, var jag i Lapmo och hjälpte till att gå brandvakt och eftersläcka glödbränder samt vattenbegjuta markerna. Igår åkte vi upp till Jokkmokk. Den insatsen kunde avbrytas vid lunch ungefär och området lämnades över till markägare för fortsatt övervakning. Resten av dagen ägnades åt att dra- och rulla ihop slangarna som ormade sig fram kilometervis i skogen. Bandvagn var ett måste. SNÄLLA  RESPEKTERA DE ELDNINGSFÖRBUD SOM ÄR UTFÄRDADE!!! Visserligen har blixtnedslag, orsakat bränder, och även bla. tåget, men visst kan vi hjälpas åt att försöka minimera risken för nya bränder.. Nu är det i alla fall strax dags för lite välbehövlig vila och någta timmars sömn. Ha det gott. Gäsp  

Av Monika Jonsson - 15 juli 2018 22:14

att sitta inne och släktforska när det är snudd på mer än högsommarvärme ute..  men det är väl ungefär vad jag orkar med just nu.. Jag skulle egentligen vara på en topptur på förmiddagen, men jag tog en rejäl sovmorgon i morse, och det tenderade dessutom att vara lite för varmt redan vid 9..  till råga på allt, går bilen som en kratta, så jag måste besöka bildoktorn under kommande vecka. Sovmorgonen berodde på att jag öppnade kyrkboken igår kväll-natt för att bara "kolla en grej" men jag vet ju då av erfarenhet att -vips, gör klockan ett "månlängdhopp" så när jag tittade på den sista gången, då var den 4:a!!  Normalt brukar jag låta släktforskningen vila under sommaren, men just nu är jag inne i ett "flow", och många lösa trådar fladdrar i en vind som inte finns.. Många nötter att knäcka, och titeln "forskare" sitter präntat som en smäck på visitkortet..

Gårdagens besök i Skellefteå och kanske även blogginlägget gjorde nog intryck på min äldste son, för idag kvistade han ner till utställningen med flickvännen.

Nu när SMHI utfärdat klass2-varning för exrem värme.. kom ihåg att få i Er något salt, så inte kroppen urlakas av "bara" vatten. Hoppas alla får en givande vecka- var och en på sitt sätt.. Kram  

Av Monika Jonsson - 14 juli 2018 20:20

Myter, legender, sanningar, och som det sägs, efterkonstruktioner, men i grund och botten en mänsklig tragedi, iscensatt av -människan och Moder Jord.. Utställningen som nu besöker Skellefteå fram till 26:e augusti, berörde mig på ungefär samma sätt som när jag besökte Estonia-monumentet i Stockholm. Ingen anknytning till någon passagerare på Titanic-inte ens avlägset, olyckan hände för över 100 år sedan, MEN.. att än en gång se alla namnen på samtliga passagerare och besättning, och kika på, och tillochmed, gå i en "uppbyggd" korridor- återskapad- gav en känsla av att själv vara ombord på fartyget. Brev, dagböcker, personliga ägodelar, återskapade interiörer, ger en känsla av att historien verkligen har inträffat. Och de facto att vraket ligger där det ligger, gör också sitt till att ge liv åt fartyget och dess historia. Hade det inte varit så långt till Skellefteå som det är, skulle jag besöka utställningen säkert 1-2 gånger till.. Chansen att utställningen kommer så här långt norröver igen, är nog kort sagt liten.. Nu skall jag försöka göra någonting ätbart.. Ha det gott   

Av Monika Jonsson - 13 juli 2018 23:09

jag har nog ändå någonting man kan kalla för respekt för just Fredagar den 13:e. Visserligen utsätter jag mig inte för att behöva gå under någon stege, jag lägger inte heller nycklar på bordet i onödan.. Jag äger en svart katt som inte springer över någon väg.. men just idag eller snarare i kväll, börjar jag fundera.. När jag var lite yngre än jag är idag, funderade jag någon gång då och då.. ÄR jag skrockfull, eller har jag "bara lagt in i min livsstil att INTE göra ovannämnda saker.. men jag kom aldrig till någon slutsats. Men som sagt- i kväll.. När jag kommit hem från jobbet, bestämdes det att jag och sonen skall åka på Titanic-utställningen under helgen. Men när jag skulle skriva ut biljetterna, tog bläcket totalt slut i skrivaren. Jag hastade iväg till kontorsbutiken i byn, men den hade hunnit stänga. Jag gick hem igen, och skickade mailet vidare till min son för att kunna skriva ut dem på hans skrivare. Men innan jag skulle åka dit, gjorde jag en kopp kaffe. Denna kokheta kopp råkade jag spilla ut på musmattan, så datamusen den dog.. och det blev en ocean på golvet.. Torka, torka, och sedan tänkte jag ta bilen för att inte biljettutskriften skulle bli skadad på ngt sätt.. Jag hann dock inte många meter innan bilskrället drog vanvettigt mycket till vänster.. DÅ VAR FRAMDÄCKET TOTALPLATT!!! Vända om igen och smyga hem bilen, och hämta cykeln. Väl hos sonen skulle vi logga in på hans e-post.. Då krånglade den, men till sist kunde jag i alla fall skriva ut dem.. PUUUHHHH!!!!! Nu har jag även fått hjälp att fixa en nödlösning med däcket tills på måndag.. Dessutom har jag lånat sonens datamus.. hoppas det inte händer mer incidenter nu, men än är det 23 minuter kvar på denna dag.. JAG HÅLLER ANDAN!! Tjingeling  

Av Monika Jonsson - 8 juli 2018 21:53

så har min helg sett ut. Fredag eftermiddag gick en grupp upp för Västra Falkberget. Denna topp har jag besökt ett antal gånger nu, och det är alltid lika vackert. I går, lördag, började dagen med en guidad tur i Laverområdet, det som en gång kallades Europas modernaste samhälle under den tid gruvan var igång där. Visningen avslutades med att några stycken gick in i en del av en gruvgång, som övergick i ett skyddsrum. Man kan på ett ungefär förstå hur det var att jobba i dessa gångar, dagarna i ända.. trångt och mörkt.. Dagen avslutades med en toppvandring till Regnberget, tidvis ganska brant, och jobbig terräng. Idag, på förmiddagen blev det en kombinerad botanisk vandring, och toppattack på Fällforsberget. Det var min första tur dit, och jag kan nog säga att den toppen var den jobbigaste, och mest fjällika toppen, förutom Nakteberget. Kuperat och tidvis ganska blockig terräng. När man trodde att man närmade sig toppen, då var det en sluttning ner, och så upp på nästa topp.. Tur man har GPS, men också att vi gick i en stor grupp. Nu snurrar tvättmaskinen för fullt, och alla friluftskläder tvättas upp för nya äventyr. Till veckan väntas jobb. Nu gäller det att "vätska upp" ordentligt, och mjuka upp muskler och leder,så inte sendrag eller andra otrevligheter sätter sig i ben, armar eller rygg.. Topptopp!!

Av Monika Jonsson - 1 juli 2018 00:58

och dagarna rinner iväg som vattnet i mitt älskade Storforsen..  Midsommarhelgen tillbringades i stugan. Som vanligt hade jag byggt upp "Camp Teuger." Mitt och kattens tält, samt yngste sonens. Torsdag till Söndag med ömsom regn och rusk till uppehåll och stiltje. Tyvärr har myggen invaderat stället, så till-och-med katten, eller främst han ville inte vara ute allt för mycket.. Till min ngt glada förvåning, kröp han själv in genom tältöppningen och lade sig på min sovsäck.. Allt han behövde fanns därinne, mat, vatten, kattlåda.. I går var jag och sonen ner på kyrkmarknaden i Öjebyn.. Massor med folk, som vanligt, och måånga bilar både här och där..   samt en och annan bolltrollare..  På vägen ner, passerade jag ett ställe, där det låg en kråka överkörd. Det måste ha hänt bara en liten stund innan, för vingarna rörde sig i bilarnas fartvind. Jag må vara jägare, men jag kände bara att jag måste vända om och verkligen försäkra mig om att kråkan var död. Så jag gjorde, stannade i P-fickan, och gick fram till kråkan, konstaterade att den var död, och flyttade ner den i dikeskanten i stället för mitt på vägen. Löjligt? Nödvändigt? Skit samma!!!! Ser jag ett djur någonstans och inte vet om det lever eller är dött, bemödar jag mig i alla fall dit och konstaterar fakta. Hade den inte redan varit död, hade jag i alla fall gjort någonting åt det. Senare under kvällen grillade jag och en väninna här hemma. I fredags var vi på ett ställe här i byn och åt grillbuffé. Jamjam så gott det var, och jag gissar att det kan bli ngn mer sådan kväll. Bara plånboken sätter gränsen.. Kommande helg gissar jag att det blir toppturer i dagarna 2-eller 3.. och i ett senare skede blir det kontroll av jaktpass, inför kommande äventyr i skog och mark.. Fast däremellan kommer det visst att bli lite Titanic-utställning också.. och kanske lite Pite havsbad.. särskilt om sonen får bestämma.. Tiden får utvisa.. När älgjakten så småningom startar, då stannar mintid, och bara ÄR JAG. Trevlig och skön Söndag önskar jag alla.. Mors  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards