Alla inlägg under augusti 2018

Av Monika Jonsson - 19 augusti 2018 23:54

Denna gång hade vi beslutat oss för Norddubbla-toppen. Den ligger nästan "granne" med lördagens topp. 4 tappra, gnetade oss upp för en väg, som sista biten liknade en bättre och sämre kostig..   Stenig och bunklig till tusen. Önskade att jag hade en bandvagn att erbjuda de övriga.. I alla fall började vi gå. Bitvis var det torrt och fint, inte så mycket sten, och bitvis var det lite brantare. I en del avseenden liknade denna tripp lite som Fällforsberget, upp och ner i en och annan sänka. Man fick verkligen lufta lungorna ordentligt  Skönt att ha stöd av gångstavarna.. Fågelvägem var det drygt 900 m, sträckan vi gick blev dock nästan 2km enkel väg och åtskilliga höjdmeter. Min GPS hade en toppnotering på 600m över havet vid toppflaggan. Kaffet smakade finfint som vanligt. Det blåste lite, så vi hade inga som helst problem med några insekter. Efter lite fotodokumentation, kaffepåtår, och allmänt surr samt studerande av kartor, började vi återfärden mot bilarna. Att gå nedför tar och tär på knän och vrister, därför måste man ju komma ihåg att turen upp mot flaggan ju bara är halvvägs.. Man ska ner också!. Vi tog en liten annan väg tillbaka. Det gick ganska bra, trots att vi korsade en sankmark, och hamnade en aning ur kurs, sista 100 meterna. Jag var hemma igen någon gång vid 14, och resten av dagen har jag bara tagit det lugnt.Vinden har varit byig, och stundtals susade det ordentligt i trädkronorna. Kan gissa att ett och annat träd trillat omkull i skogarna, främst kanske de som fått rötterna avbrunna i tidigare skogsbränder.. Nu är det i alla fall lugnt och stilla.. Strax dax att lägga sig ändå.. Liiittteee öm i fötterna är jag och ryggen skall få räta ut sig.. Ha det gott    

Av Monika Jonsson - 19 augusti 2018 00:08

I går lördag, gick jag och B, upp på Nakteberget. Vid nedre tjärnen mötte vi 2 kvinnor med hund, första gången jag har mött någon eller några däruppe samtidigt. De hade övernattat där. Efter ett sedvanligt lunchuppehåll, fortsatte vi upp till den övre tjärnen, och påbörjade klättringen upp mot toppflaggan. Vi hittade en ganska jämn stigning, relativt fort, lite stenig, men ändå fullt gångbar. Väl uppe på plats, smakade det finfint med kaffe.  Vi hade suttit kanske 10-15 min, så prasslade det till i riset, och röster hördes. Det var I-L och A som kom vandrande.. Vi slog oss ihop, tog en groupie när vi ätit och fikat färdigt, och gick i nästan samlad tropp ner samma väg som jag och B kom upp. Vid den nedre tjärnen hade tjejerna gått ner, men nu satt det ett nytt par i raststugan, som vi bytte ett par ord med, innan vi fortsatte ner mot bilarna. Strax innan vi var nere på vägen började det att duggregna lite, men vi blev aldrig blöta. Snabbt hem för att ge katten kvällskäket, stoppa lite mat i magen själv, och sedan lastade jag honom i transportburen, och lät honom följa med en sväng till stugan. Nu sova ett par timmar innan nya äventyr väntar. Godnatt.  

Av Monika Jonsson - 3 augusti 2018 23:58

I går kväll kom Åskar den store på besök över byn..   Han var på extra dåligt humör..  ty det var både stormvindar, hagel modell större, samt störtregn. Men han hade ju laddat för det en längre tid också.. 56 nedslag på någon minut enl. en lokal nyhetssajt, haglen smattrade mot rutan som om de varit avfyrade från ett hagelgevär, och regnvattnet översvämmade tidvis gatorna. När de första smällarna ekade över samhället tänkte jag att: "När kommer räddningstjänsten ångande?? Japp, jag hann inte mer än tänka tanken.. "Här är dom".. Kring 4-snåret i morse kom han på återbesök, men då hade den värsta ilskan lagt sig. Veckan som snart kan kallas dåtid, har ägnats åt jobb, lite bilmotorfelsökningsdetektivarbete, samt lite pizzakäk och småsurr med några sommarvikariekollegor på Selholmen. Nu väntar Nolia-mässan i Piteå samt att följa Orienterings-VM i Lettland. MEN.. jag måste inleda helgen med att köra ner händerna i diskbaljan. Bara att kavla upp kortärm... nej, men däremot fingra på sig gummihandskarna.. SLÖÖÖRPP  

Trevlig helg.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards