Direktlänk till inlägg 22 oktober 2018

En intensiv helg..

Av Monika Jonsson - 22 oktober 2018 21:52

övergick i en vädermässigt, bitvis blåsig måndag.. Vinden mojnade, och resten av dagen har jag nästan inte gjort ett dugg. Kroppen är mör, men jag har det bra ändå.. Vet att det är övergående.

På fredagseftermiddagen plingade det till i min telefon. Jag satt just då vid datorn, och i samma veva, rasslade det till i en av mina chattgrupper.. Akutlarm om hjälp att söka efter försvunnen person.. I sådana lägen får man lite högre puls, och försöker forma förutsättningarna att så fort som möjligt kunna komma på rull. Tur att jag har koll på utrustning och persedlar. Jag är fullt medveten om jag kan ses som "nördig" i överkant, men hellre det, än att behöva lägga onödig tid på att rota runt halva byn för att hitta grejerna..  Det tog inte så lång tid innan jag satt i bilen på väg till brytpunkt.. Eftersök i oländig terräng, med tät skog, gropar, stubbar och sternar, nedfallna träd och surdråg.. Vi hittade inte personen ifråga under den natten. Jag var hemma igen kl. 05.45, lördag morgon. Sov ett par timmar. Den planerade nätverksträffen med övriga lottakårer i Norrbotten, blev istället en ompackning av kläder och utrustning dels för fortsatt eftersök, och dels planerad älgjakt söndag morgon. Tur att man i sådana lägen har en stor bil, som lastar mycket. Tur också att katten numera är van att åka bil.. Jag lämnar honom aldrig hemma, om jag vet med mig att jag blir borta längre än ett dygn. Efter ett kort stopp vid "bas" för att installera katten åkte jag vidare till brytpunkt. Patrullsök- en mindre grupp, återigen i bitvis tät skog, med ris och högt gräs.. Inte heller nu hittades personen, och eftersöket avbröts kl. 23. Det skulle återupptas på söndag morgon. Jag hade dock planerat att jaga, skulle ev. gå med hundförare.. men skulle ansluta vid brytpunkt, efter jakten om det skulle behövas.

Det blev så, att jag följde syrran och gick med hunden, och under tiden vi åkte ut till platsen för släpp, fick vi veta att eftersöket var avblåst, och personen återfunnen- avliden, vilket senare även stod i pressen. I skogen var det tyst och stilla.. Hunden jobbade på bra, men hittade ingen älg.. När jag på kvällen, väl hade landat i lägenheten igen, var det bara att börja sortera och återställa ordningen igen, tills nästa gång det rasslar till.. Nu, kanske sova.. Jobb i morgon..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monika Jonsson - Söndag 7 april 00:33

Dagen när vi skulle ta farväl, och ge pappa den sista vilan i gravens botten.. Vi visste att det skulle bli fruktansvärt tungt och jobbigt, men också ett fint avslut. Ett 40-tal personer fanns i kyrkan och på minnesstunden i Bölebyns byagård, f.d...

Av Monika Jonsson - Söndag 31 mars 03:30

en mässa som firas för att påminnas om Bibelns berättelse hur Jesus vann över döden och återuppstod. En stark mässa som förstås upplevs olika från person till person.. mig påverkade den extra denna gång, förstås med tanke på att vi skall följa papp...

Av Monika Jonsson - Söndag 17 mars 16:39


och pappa sitter nu med sina bröder vid elden i Nyteuger och tittar ut över vattnet till tonerna av dragspelet..   Kvar är vi med sorgen och saknaden, men med massor av minnen..  Det är ju jättejobbigt så klart, men han behöver ju inte ha ont län...

Av Monika Jonsson - Lördag 16 mars 11:18


Nej, men snöochisdriva iföräldrahemmet..   Mitt i allt eläne och all sorg som flyger och far i luften, måste vi ändå hålla modet och humöret uppe.. Både för oss själva men framför allt för pappa.. Att springa maraton med döden i hälarna un...

Av Monika Jonsson - Torsdag 14 mars 00:45

Just nu går allting lite på halvfart, och annat står nästan still. Allt pga. personliga skäl. Vi kan bara vara här för varandra, familjen och de närmaste i flick- och pojkvänner, sambos.. Hämta kraft och styrka, timme för timme, dag för dag. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards