Av Monika Jonsson - 23 augusti 2019 12:56

Det man inte vet, mår man inte illa av.. finns det ett talesätt som används tätt som oftast, och i normala fall kan det ju stämma..

Men som min sommar har sett ut, kan det uttrycket nu flyga åt fanders!! Att INTE veta har tärt på tålamodet, hoppet, men framför allt på humöret.

Det som har räddat mig, är nog främst den fantastiska naturen och omgivningen runt stugan. Det är inte för inte som vi kallar platsen för Paradiset. Familjen har visserligen varit stöttande och förstående, men jag kan lova att INGEN, absolut ingen, kan förstå hur jag verkligen har lidit, av att hoppas, gripa efter varje halmstrå, be Gud om styrka att orka fortsätta hoppas, tro på löften, ligga på som en räv för att påminna och få svar, söka egna svar och lösningar..

I alla fall är det stor skillnad på att vara i stugan enstaka nätter, och att "tvingas" uppehålla sig där utan att veta hur länge, och trots allt "känna sig ivägen" för övriga familjen, DET TÄR!!!

Det är ofrånkomligt att man ibland har legat och funderat vad, eller om man skulle ha gjort ngt annorlunda, nu när man sitter med facit i hand, och hösten är i antågande.

Nu ÄNTLIGEN är det nya golvet i lägenheten slipat och lackat!!  Det skall få torka under helgen, sedan kan jag förhoppningsvis börja ställa tillbaka en del möbler. Några skall vara kvar, och några skall bytas ut. Lägenheten måste totalstädas.. slipdamm, damm från när det gamla golvet bröts upp.. gardiner, sängkläder.. Att inte behöva ha allt nedpackat i väskor, utan "bara" behöva öppna en garderobsdörr för att ta fram kläderna, kommer att kännas fantastiskt skönt, men bäst ändå är absolut att få det "digitala" dvs. kontoret på plats igen. Må vara datorn, skrivaren och modemet, men alla "viktiga papper" som inte kan fås på autogiro eller e-fakturor, utan fortfarande kommer med snigelposten.. Gud vet att pärmar är bra att ha än idag

Sommaren har också inneburit semestervik i hemtjänsten, vilket jag har stormtrivts med. Att organisera och planera dagen utifrån det besöksschema man får vid arbetspassets början, är stimulerande. Att tillsammans med kollegorna synka ihop dubbelbemanningar, samt att hjälpa varandra om det uppstår ngt. är berikande.. Jag kan absolut påstå att jag har STOR hjälp av mina erfarenheter i hemvärnet av att kunna finna lösningar på situationer, och ändå kunna behålla ett litet lugn i alla fall. Visserligen kan man ju få hjärtklappning och adrenalinpåslag om man ställs mot väggen, men ändå.. Det är mycket att hålla i huvudet.. Nu är viket slut, men jag är beredd att hoppa in när behov uppstår.

Strax börjar småviltsjakten, och inom kort även Älgjakten, som jag verkligen har sett fram emot denna sommar. Som jag skrev i ett inlägg vid ett tidigare tillfälle: När man sitter på pass med kaffekåsan i ena handen, studsaren bredvid sig, hörsnäckan i örat- lyssnandes på tystnaden eller den plötsliga radiokommunikationen att ngt är på gång och kanske strax därpå höra prassel/knakandet av älg eller hundens ståndskall, då bara ÄR man.

Tala om meditation på hög nivå för ett jägarhjärta

Nu skall jag sätta mig framför kaminen med en annan kaffekopp i handen. Det regnar fortfarande, nu lite intensivare.

Kanske det blir en liten brasa ute i kväll.. även grillplatsen är ju under tak.. fäller kanske ner "väggarna" och tänder fotogenlyktorna.. Hmm.

Av Monika Jonsson - 24 juli 2019 02:12

på en totalt spegelblank sjö. Ljusets skiftningar över vattenytan gör att man inte ser var land och vatten möts.

Det får i alla fall mitt jakt- och fiskehjärta att slå frivolter  att sedan försiktigt smyga ner i båten, och göra de första dragen i startsnöret, för att till sist lyckas harva igång båtmotorn, är snudd på- lika tillfredsställande som i sängen..

Strax efter midnatt fick jag äntligen tillfälle att kasta loss- eller i alla fall försiktigt dra båten till bryggan och därifrån kliva över relingen. Lätta små dimslöjor och lite krusningar på vattenytan i en fortfarande varm sommarkväll, några kast med varierande fiskedrag i ett lätt moln av Bäck-olja.. Idyll i ett nötskal!! Något napp blev det inte, men ett underbart ögonblick att stoppa ner i minnets fiskeväska.. Skall försöka sova, eller i alla fall vila lite- trots att det är ganska varmt inne i stugan.. Dröm sött..

Av Monika Jonsson - 9 juli 2019 23:29

har jag mest varit utomhus.. På fredagen axlades först den lilla vandringssäcken för en botanisk vandring och topptur till Arvidsträskberget. Många fina växter och en storslagen utsikt blev en fin belöning, samt kaffe och bulle vid flygget. Lagom uppvärmning inför kvällens stora personliga utmaning- Vandring med 20kg fjällsäck till Nakteberget och övernattning- lite som en fjällvandring men naturligtvis kortare sträcka.. Det var tungt, det gick inte fort, nacke och axlar tog stryk- men fram till raststugan kom vi  En härlig buffé med stekt palt, älg- och renkött, varmkorv, grönsaker mm väntade. Vi var mellan 25-30 pers, varav hälften ungefär stannade över natten i tält, raststugan och hängmattor under presenning.. Den yngsta var 4 eller 5 år. Ett stilla regn föll fram till ungefär 8 på lördag morgon.

Efter frukost var vi 5 personer som gjorde en toppattack, och lyckades lokalisera toppflaggan. I och med det, så har jag bara 1 topp kvar att attackera.. men det är också en krävande etapp..

Vandringen till bilen gick ganska bra, men nog kändes det i ben och fötter, axlar och nacke..

På söndagen var jag och mamma vid Storforsen och såg dansföreställningen "Trolltagen". Regntunga moln, men uppehåll.

Idag fick jag syn på en ekorre som kom hoppande, och den bar på en svamp mellan tassarna. Den satte sig framför lekstugan och bet av köttet från hatten. Sedan hoppade den upp på bron till densamma och åt upp stammen.  Endast foten av svampen ligger nu kvar på brosteget.. Jag hade aldrig sett en ekorre äta svamp tidigare, men nu har jag fått uppleva det också  Nu tycker i alla fall katten att det är dags att krypa ner i sovsäcken, och jag håller med honom.. Lite sömn i kombination med intensiva arbetsdagar känns. Over and out med andra ord Vi hörs

Av Monika Jonsson - 30 juni 2019 01:04

på Hornavan, är nog rätt vida känt.. men det kan minsann blåsa på Teugerträsket också!!!! Jag är ju omgiven av vatten från alla håll.. Sista dagarna har vinden bara mojnat mellan 2-4 timmar, och sedan har det friskat i, så man kan tro att höststormarna redan härjar fritt. Att kunna gå "lättklädd" finns inte i min tankevärld, i alla fall.. För ca 1,5 vecka sedan satt jag faktiskt i bikini, kanske 30 minuter, men det har straffat sig nu.. Näsdukarnas glada tid råder- tur man kan stoppa dem i kaminen och sedan använda som "tändnäver". På tal om att råda, igår var det kontrasternas dag.. Från lugnet och stillheten som råder i stugan- trots kulingvindar- till folkmyllret och marknadsenergin på Kyrkmarknaden i Öjebyn Jokkmokksborna har sin tideräkning före och efter vintermarknaden, jag har min före och efter älgjakten.. har Öjebyborna sin före och efter kyrkmarknaden? Många har kanske sin tideräkning före och efter Pite Summer Games, fotbollsturneringen som är den andra största i hela landet.. Jag har syskonbarn som är med och rullar boll för glatta livet under turneringsdagarna. Här är i alla fall strax dax att rulla ner ögonlocken och ta en nattlur, så ha det gott..

Av Monika Jonsson - 25 juni 2019 00:34

bkev det igår. Dödlassberget och Fällforsberget lades till "Topparkivet" Denna gång kom vi direkt på stigen till toppen på Dödlass, så det blev en bra tur.. Lagom början på invigningen av mina nya vandringskängor, och en lämplig mjukstart inför det mer pulshöjande Fällfors.. Rikt fågelliv med både falk och en hel del tjädertuppar, samt en nyfiken nötskrika.För att inte tala om alla mygg.. Nåja, vi hade i alla fall "Toppväder"

Snart sover man gott  men tyvärr har några plågoandar till mygg, lyckats ta sig inomhus.. Kriget fortsätter.. Godnatt

Av Monika Jonsson - 16 juni 2019 01:23

de måste upplevas..    Brasan, ett glas vin eller en öl.. Lika gärna alkoholfritt.. Spegelblank sjö, lite ringar på vattnet av fisk som jagar insekter.. Fågelkvitter.. Så fint att det nästan gör ont..     Nu skall jag gå tillbaka och lägga på lite mer ved och njuta en stund till.. Ljuvligt..

Av Monika Jonsson - 11 juni 2019 19:39

och i morse skuttade en fin hare ner på tomten, precis när jag startat bilen för att åka till jobbet.. Min lägenhet fixas till efter en större vattenskada,   och jag åker än hit, än dit.. Överallt är det enorma mygginvasioner, och man verkar behöva använda Beck-olja även inomhus..

Årets nationaldag tillbringades i Stockholm, där Nattvandrarna Sveriges ordförande, jag och en övrig representant fick ta emot en fana ur Hans Majestät Konungens hand. Ett stort ögonblick i organisationens historia.Senare på kvällen var vi uppe vid Slottet och tittade på Arméns musikkår som genomförde tapto.På tågresan norröver igen fick jag återuppleva fjolårets bekämpning och eftersläckning av skogsbränderna. Jag vaknade strax efter 05 av att brandrök stack i halsen. Jag satte mig  käpprätt rakt upp, och lyckades kika ut genom fönstret. Utanför var det dimmigt och här och var steg rökpelare upp ur marken. Efter lite sökande på telefonen, hittade jag lite info på en P4-station. Antingen hade ett tåg eller ett åskoväder tänt eld i marken nära spåret. Senare när vi hade nått Älvsbyn fick jag veta att helikopter hade vattenbombat området under natten. Hoppas det blir en lugnare sommar ur brandsynpunkt denna sommar, men elden har ju redan varit lös i några delar av landet..

Jag skall jobba i hemtjänsten under sommaren, och har nu påbörjat min introduktion.. det känns otroligt spännande.

En kort inblick i mitt lite kaotiska, och intensiva liv just nu.. På torsdag kväll blir det lite nattvandring på hemmaplan, och på lördag blir det studentkalas hos syrran. Tonåringarna tar avsked av högstadium och gymnasium.. En milstolpe i deras liv..

Nu skall jag bara ta det lugnt, men jag har lite datajobb att göra undan.. Ha det gott.. Godkväll

Av Monika Jonsson - 2 juni 2019 15:35

Ja, ganska mycket egentligen.. både positivt och negativt. Vad- håller jag dock för mig själv en liten tid till..

Jag skall jobba en del i sommar, och jag har tänkt delta i lite friluftsliv..

Jag har kommit halvvägs på Toppvandringarna. Kristi himmelsfärd deltog jag och ett 15-20-tal andra på Gökotta högt uppe på ett blåsigt Lill-Pålsberget. Innan dess hann jag och min vandringskompis B.O några dagar tidigare, med en Dubbeltopp, Salberget och Västra Falkberget. Fina utsikter på bägge topparna. Det kan nog bli fler dubbeltoppar, så inte kroppen vissnar ihop..  gäller att hela tiden hålla igång framför allt rygg och axlar.. Benen trummar ju på ändå, så dom klarar sig. Vi hörs och syns.. Blås inte bort.. Bye