Alla inlägg under juni 2019

Av Monika Jonsson - 30 juni 2019 01:04

på Hornavan, är nog rätt vida känt.. men det kan minsann blåsa på Teugerträsket också!!!! Jag är ju omgiven av vatten från alla håll.. Sista dagarna har vinden bara mojnat mellan 2-4 timmar, och sedan har det friskat i, så man kan tro att höststormarna redan härjar fritt. Att kunna gå "lättklädd" finns inte i min tankevärld, i alla fall.. För ca 1,5 vecka sedan satt jag faktiskt i bikini, kanske 30 minuter, men det har straffat sig nu.. Näsdukarnas glada tid råder- tur man kan stoppa dem i kaminen och sedan använda som "tändnäver". På tal om att råda, igår var det kontrasternas dag.. Från lugnet och stillheten som råder i stugan- trots kulingvindar- till folkmyllret och marknadsenergin på Kyrkmarknaden i Öjebyn Jokkmokksborna har sin tideräkning före och efter vintermarknaden, jag har min före och efter älgjakten.. har Öjebyborna sin före och efter kyrkmarknaden? Många har kanske sin tideräkning före och efter Pite Summer Games, fotbollsturneringen som är den andra största i hela landet.. Jag har syskonbarn som är med och rullar boll för glatta livet under turneringsdagarna. Här är i alla fall strax dax att rulla ner ögonlocken och ta en nattlur, så ha det gott..    

Av Monika Jonsson - 25 juni 2019 00:34

bkev det igår. Dödlassberget och Fällforsberget lades till "Topparkivet" Denna gång kom vi direkt på stigen till toppen på Dödlass, så det blev en bra tur.. Lagom början på invigningen av mina nya vandringskängor, och en lämplig mjukstart inför det mer pulshöjande Fällfors.. Rikt fågelliv med både falk och en hel del tjädertuppar, samt en nyfiken nötskrika.För att inte tala om alla mygg.. Nåja, vi hade i alla fall "Toppväder"     

Snart sover man gott  men tyvärr har några plågoandar till mygg, lyckats ta sig inomhus.. Kriget fortsätter.. Godnatt

Av Monika Jonsson - 16 juni 2019 01:23

de måste upplevas..    Brasan, ett glas vin eller en öl.. Lika gärna alkoholfritt.. Spegelblank sjö, lite ringar på vattnet av fisk som jagar insekter.. Fågelkvitter.. Så fint att det nästan gör ont..     Nu skall jag gå tillbaka och lägga på lite mer ved och njuta en stund till.. Ljuvligt.. 

Av Monika Jonsson - 11 juni 2019 19:39

och i morse skuttade en fin hare ner på tomten, precis när jag startat bilen för att åka till jobbet.. Min lägenhet fixas till efter en större vattenskada,   och jag åker än hit, än dit.. Överallt är det enorma mygginvasioner, och man verkar behöva använda Beck-olja även inomhus..

Årets nationaldag tillbringades i Stockholm, där Nattvandrarna Sveriges ordförande, jag och en övrig representant fick ta emot en fana ur Hans Majestät Konungens hand. Ett stort ögonblick i organisationens historia.Senare på kvällen var vi uppe vid Slottet och tittade på Arméns musikkår som genomförde tapto.På tågresan norröver igen fick jag återuppleva fjolårets bekämpning och eftersläckning av skogsbränderna. Jag vaknade strax efter 05 av att brandrök stack i halsen. Jag satte mig  käpprätt rakt upp, och lyckades kika ut genom fönstret. Utanför var det dimmigt och här och var steg rökpelare upp ur marken. Efter lite sökande på telefonen, hittade jag lite info på en P4-station. Antingen hade ett tåg eller ett åskoväder tänt eld i marken nära spåret. Senare när vi hade nått Älvsbyn fick jag veta att helikopter hade vattenbombat området under natten. Hoppas det blir en lugnare sommar ur brandsynpunkt denna sommar, men elden har ju redan varit lös i några delar av landet..

Jag skall jobba i hemtjänsten under sommaren, och har nu påbörjat min introduktion.. det känns otroligt spännande.

En kort inblick i mitt lite kaotiska, och intensiva liv just nu.. På torsdag kväll blir det lite nattvandring på hemmaplan, och på lördag blir det studentkalas hos syrran. Tonåringarna tar avsked av högstadium och gymnasium.. En milstolpe i deras liv..

Nu skall jag bara ta det lugnt, men jag har lite datajobb att göra undan.. Ha det gott.. Godkväll    

Av Monika Jonsson - 2 juni 2019 15:35

Ja, ganska mycket egentligen.. både positivt och negativt. Vad- håller jag dock för mig själv en liten tid till..

Jag skall jobba en del i sommar, och jag har tänkt delta i lite friluftsliv..

Jag har kommit halvvägs på Toppvandringarna. Kristi himmelsfärd deltog jag och ett 15-20-tal andra på Gökotta högt uppe på ett blåsigt Lill-Pålsberget. Innan dess hann jag och min vandringskompis B.O några dagar tidigare, med en Dubbeltopp, Salberget och Västra Falkberget. Fina utsikter på bägge topparna. Det kan nog bli fler dubbeltoppar, så inte kroppen vissnar ihop..  gäller att hela tiden hålla igång framför allt rygg och axlar.. Benen trummar ju på ändå, så dom klarar sig. Vi hörs och syns.. Blås inte bort.. Bye

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards