Alla inlägg under april 2011

Av Monika Jonsson - 26 april 2011 21:58

vet jag ju inte, men jag hoppas den varit bra och lugn. Min påsk har varit magisk, precis som jag väntade mig. Påsknattsmässan var helt fantastisk, med ljuståget in i den mörka kyrkan, och mässan som började i moll men slutade i glädje och fest. Kristus är återuppstånden, och världen är "räddad". Dagen i dag har till hälften förflutit i Luleå, på Storheden. I går hade vi en sen påskmiddag hos mor och far, eftersom några i familjen har jobbat skift under helgen. I morgon blir det också ett kalas eftersom brodern till min sambo fyller år. Min son har varit hemma och krattat under helgen, och bortsett från att det blåser småspik ute, är det nu vår på allvar. Isen på Piteälven har gått upp, och nu väntar jag bara på att isen på träsket i stugan också skall spricka upp och försvinna. Nu ska jag varva ner med lite korsord och en god tekopp, hmm.. ska jag välja blåbärste, eller kanelte?? tja, jag får väl blunda och sträcka ut handen på tehyllan, och se vad som fastnar mellan fingrarna.. God bless.

Kram  

Av Monika Jonsson - 22 april 2011 23:45

Idag har jag varit ute ganska precis hela dagen. Det började i kyrkan med långfredagsgudstjänst, och påföljande korsvandring genom byn. Sedan har jag suttit ute bakom huset med en kompis, samt mina barn nästan hela dagen. Mycket gott kaffe kokades över öppen eld, och sedan grillade vi korv, som lunch/mellanmål. Min sambo har jobbat hela dagen, men när han och min systerdotter kom hem, skulle middagen förberedas.. Japp, det blev grillat även till middagen. Gott gott!!

Nu har jag både sett, och hört Storspoven, så nu är det vår för mig. Jag har även sett 2 tranor komma flygande, samt 2 par gräsänder.. I morgon blir det en kombinerad "hemma-ute-inne-dag" och sent i morgon kväll/natt blir det påsknattsmässa i kyrkan. Den tror jag blir "magisk". Ha en fortsatt trevlig påsk. God bless. Kram  

Av Monika Jonsson - 19 april 2011 22:19

Äntligen!! Snön har försvunnit och marken börjat torka upp.. nej än har jag inte kunnat kratta, men idag har jag varit ute och rotat i perennbänken bakom huset. Jag har spolat av torkvindan, så det går att hänga tvätten ute. Men framför allt har jag gått igenom min cykel, förhoppningsvis lyckas jag få ihop fler km på den i sommar, än motsvarande tid förra året, om man får uttrycka sig lite statistiskt..

Annars närmar sig ju påsken nu, och mina söner gör sin sista skoldag i morgon. Sedan blir de lediga måånga dagar, så jag hoppas på bra väder.. jag kommer att tillbringa några dagar i kyrkan, och resten med familjen. Jag önskar alla läsare en riktigt Trevlig och Glad Påsk. Hoppas att Ni inte blir äggstinna. Gå i Herrens frid. Kram   

Av Monika Jonsson - 16 april 2011 17:39

Aldrig fick man vara bakteriefri.  Man hann precis bli kvitt maginfluensan, innan snuvan tog kroppen i besittning, som en bakteriebomb från, vilket håll vet jag inte..   Jag vaknade här en morgon och kände direkt att min hals var ur funktion. Tänk er att försöka svälja en för stor tugga av något, det liksom fastnar i halsen.. nåja, det kunde ha varit värre, man kan ju lika gärna ha ramlat ur sängen och brutit foten.. eller som jag läste någonstans, en person ramlade ur en sjukhussäng någonstans och avled. I alla fall springer jag nu runt i huset, ständigt med näsdukar i min omedelbara närhet. Trots allt har jag njutit av en god middag med grillat kött och klyftpotatis, och är således mätt och belåten. Det enda som fattas är en god kopp kaffe och lite efterrätt, vilket ska avnjutas nu.. Vi hörs. God bless.    

Av Monika Jonsson - 10 april 2011 04:00

En av årets höjdpunkter är avklarad, JAQT:s viltmiddag. Ett knytkalas där vi bjuder på olika rätter av vilt och/eller sallad av olika slag, samt bröd och övriga tillbehör. Vi samlas hemma hos någon av oss, eller hyr någon byastuga eller hembygdsgård.

JAQT är Jägarförbundets kvinnliga nätverk, och vi här i Älvsbyn är väldigt aktiva. Vi har gott samarbete med JAQT i Piteå, samt delar av övriga Norrbotten, samt någon från Västerbotten. Klockan brukar oftast rusa iväg, när vi träffas, och denna gång var jag hemma strax efter 3 på morgonen. Många ämnen hinner vi diskutera igenom, och ett stående inslag är det sånghäfte som en i gänget alltid har hunnit "tillverka". Nu återstår bara att få några timmars sömn, innan nya utmaningar och rutiner infinner sig. God natt/god morgon alla där ute. Gå i Herrens frid.  

Av Monika Jonsson - 8 april 2011 18:45

Nu vet jag att larmen på jobbet fungerar..   I morse när jag skulle inspektera kyrkan inför dagens begravningar, satte jag igång larmet när jag kom in..   det var nämligen inte avaktiverat. Hade det funnits någon kista där, skulle det inte förvåna mig ett dugg om kistlocket hade lyfts av, för det var hiskeligt vad det tjöt... desutom, senare när jag skulle meddela vad som hänt, slog larmet igång, när jag satte nyckeln i låset till kontorslängan, på pastors.. Allt slutade med att jag till sist fick tag på vaktmästaren på mobilen, och han gav mig koden för att kunna larma av    Vid det laget hade jag rejält lock för öronen, och var ordentligt lomhörd, men en timme senare kunde jag skratta åt alltihop. Vid kafferasten skrattade vi gott åt hela historien, och jag fick veta att jag inte är/var den första som satt igång larmet av misstag, och jag kommer troligen inte att vara den sista heller   Vaknade ordentligt gjorde jag i alla fall. Dessutom passade jag på att bjuda på smörgåstårta, inte pga morgonens fadäs, utan det bestämde jag mig för redan igår.

Annars är det ganska lugnt på de olika fronterna, och i helgen ska jag på viltmiddag. Det blir knytkalas på olika vilträtter, och man åker aldrig hem hungrig. Nu måste jag försöka ta tag i göromålen här hemma, men jag har lite svårt att bestämma vilken tåt jag ska börja dra i.. Tjoflöjt.. God bless   

Av Monika Jonsson - 5 april 2011 22:35

Jiippiiee, jag har jobb i veckan, dessutom på det stället jag vill vara.. Älvsby församling. Den ordinarie har blivit sjukskriven, och då fanns det plats för mig. Jag hade inga som helst problem att kliva ur sängen i morse, fastän det blev lite senare i går. Däremot har jag nog inga större problem att somna i kväll.. först måste jag dock downunder en snoa och hänga upp lite blöta kläder, ur tvättmaskinen. Mer kommer senare.. Gå i Herrens frid. Godnatt..

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards