Direktlänk till inlägg 5 november 2023

Livets tvättmaskin snurrar på..

Av Monika Jonsson - 5 november 2023 00:56

utan att man på något sätt kan stoppa eller pausa "programmet".. för när det väl stannar är det ju för evigt..

Sista tiden har den dock snurrat upp och ner.. det har varit ömsom vin och ömsom vatten- mest vatten om jag skall vara ärlig. Vatten kan ju vara bra i den meningen- om man är helnykterist.. men i mitt fall har det väl inte varit helt odelat positivt. Händelser slag-i-slag har tärt lite på både mitt och kanske även andras psyke, så orken och återhämtningsfaser är inte direkt i synk.. 

I fredags hade jag gett mig fanken på att jag skulle ut på älgjakt på lördag morgon.. jag är fortfarande av den åsikten att om jag vill ha viltkött i frysen under vintern får jag banne mig ge mig ut och jaga det också.. egenskapen att jaga och fiska för brödfödan ligger djupt rotad i min natur och personlighet, även om fisket just nu dessvärre är lite eftersatt.

Det är inte många timmar jag har hunnit sitta bakom flötet eller kastat ut wobblern eller spinnaren den gågna sommaren och hösten..  

Sagt och gjort, jag förberedde och gjorde klart för jakt, men var liite fundersam över väderprognosen.. snösmocka och vindbyar av varierande styrka och riktning.. Tyvärr besannades prognosen till viss del.. inte såå många minusgrader, men nordliga snålvindar, växlande i kombination med någon slags blandning mellan iskristaller och vet inte vad.. jag kan lova att jag äter mitt vilkött som nu ligger i frysen med andakt den kommande vintern.

Igår blev det sådant tillfälle, älg med potatisgratäng och i glaset favoriten bland mina favoriter- en röd Chãteaneuf-du-pape. Det blev mumsmums kan jag säga  


Nu är det Allhelgona-helg, och det kan hända att jag tar mig upp till kyrkan, får se hur mycket det snöar..


För första gången på massor många år har jag köpt radions och TV:s julkalender.. Tjuven på Nikolaus läroverk samt Trolltider- legenden om Bergatrollet. Kan bli spännande och intressant..

Framför oss ligger en mysig tid.. vad som än händer i vår omvärld och hur mörkt det än må vara, så måste vi tillåta oss att se fram mot julen och dess budskap. Tyvärr känner ju många kanske både stress och ångest inför helgerna, men de kommer ändå..


Snön fortsätter att falla utanför fönstret, och trots allt är det ganska vackert..

Tiden har sin gång och snön är en del av den, även om vi kommer att svära över den och vara innerligt less på den framåt mars-april-maj..

Nu tycker katten att jag skall ägna mig åt honom.. oavsett vilken tid på dygnet har han en förmåga att acca från noll till hundra fortare än en formel 1-bil, så dags att sätta punkt.

Återkommer förr eller senare.    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monika Jonsson - Tisdag 23 april 19:58

jag gjorde en makaronpudding   En liten fördel med det jobb jag har.. när man delar ut lunch- och middagsmat till klienterna, får man ibland inspiration till sin egen matlagning.. det eller det var det länge sedan jag åt   om man bara slapp disken....

Av Monika Jonsson - Lördag 20 april 18:12

när man kommer till insikten att julgardinerna fortfarande sitter uppe..   Att man inte har tänkt på/reflekterat över det.. Julen varar ju kanske till påska, om man bortser från fastan.. men till pingst??     Jag var iväg till Luleå idag, för...

Av Monika Jonsson - Söndag 7 april 00:33

Dagen när vi skulle ta farväl, och ge pappa den sista vilan i gravens botten.. Vi visste att det skulle bli fruktansvärt tungt och jobbigt, men också ett fint avslut. Ett 40-tal personer fanns i kyrkan och på minnesstunden i Bölebyns byagård, f.d...

Av Monika Jonsson - Söndag 31 mars 03:30

en mässa som firas för att påminnas om Bibelns berättelse hur Jesus vann över döden och återuppstod. En stark mässa som förstås upplevs olika från person till person.. mig påverkade den extra denna gång, förstås med tanke på att vi skall följa papp...

Av Monika Jonsson - Söndag 17 mars 16:39


och pappa sitter nu med sina bröder vid elden i Nyteuger och tittar ut över vattnet till tonerna av dragspelet..   Kvar är vi med sorgen och saknaden, men med massor av minnen..  Det är ju jättejobbigt så klart, men han behöver ju inte ha ont län...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards