Alla inlägg under juli 2019

Av Monika Jonsson - 24 juli 2019 02:12

på en totalt spegelblank sjö. Ljusets skiftningar över vattenytan gör att man inte ser var land och vatten möts.  

Det får i alla fall mitt jakt- och fiskehjärta att slå frivolter  att sedan försiktigt smyga ner i båten, och göra de första dragen i startsnöret, för att till sist lyckas harva igång båtmotorn, är snudd på- lika tillfredsställande som i sängen..

Strax efter midnatt fick jag äntligen tillfälle att kasta loss- eller i alla fall försiktigt dra båten till bryggan och därifrån kliva över relingen. Lätta små dimslöjor och lite krusningar på vattenytan i en fortfarande varm sommarkväll, några kast med varierande fiskedrag i ett lätt moln av Bäck-olja.. Idyll i ett nötskal!! Något napp blev det inte, men ett underbart ögonblick att stoppa ner i minnets fiskeväska.. Skall försöka sova, eller i alla fall vila lite- trots att det är ganska varmt inne i stugan.. Dröm sött..

Av Monika Jonsson - 9 juli 2019 23:29

har jag mest varit utomhus.. På fredagen axlades först den lilla vandringssäcken för en botanisk vandring och topptur till Arvidsträskberget. Många fina växter och en storslagen utsikt blev en fin belöning, samt kaffe och bulle vid flygget. Lagom uppvärmning inför kvällens stora personliga utmaning- Vandring med 20kg fjällsäck till Nakteberget och övernattning- lite som en fjällvandring men naturligtvis kortare sträcka.. Det var tungt, det gick inte fort, nacke och axlar tog stryk- men fram till raststugan kom vi  En härlig buffé med stekt palt, älg- och renkött, varmkorv, grönsaker mm väntade. Vi var mellan 25-30 pers, varav hälften ungefär stannade över natten i tält, raststugan och hängmattor under presenning.. Den yngsta var 4 eller 5 år. Ett stilla regn föll fram till ungefär 8 på lördag morgon.

Efter frukost var vi 5 personer som gjorde en toppattack, och lyckades lokalisera toppflaggan. I och med det, så har jag bara 1 topp kvar att attackera.. men det är också en krävande etapp..

Vandringen till bilen gick ganska bra, men nog kändes det i ben och fötter, axlar och nacke..

På söndagen var jag och mamma vid Storforsen och såg dansföreställningen "Trolltagen". Regntunga moln, men uppehåll.

Idag fick jag syn på en ekorre som kom hoppande, och den bar på en svamp mellan tassarna. Den satte sig framför lekstugan och bet av köttet från hatten. Sedan hoppade den upp på bron till densamma och åt upp stammen.  Endast foten av svampen ligger nu kvar på brosteget.. Jag hade aldrig sett en ekorre äta svamp tidigare, men nu har jag fått uppleva det också  Nu tycker i alla fall katten att det är dags att krypa ner i sovsäcken, och jag håller med honom.. Lite sömn i kombination med intensiva arbetsdagar känns. Over and out med andra ord Vi hörs  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards