Direktlänk till inlägg 26 november 2014

Tre, två, ett..

Av Monika Jonsson - 26 november 2014 21:40

och DÄÄR gick startskottet för årets julstök.. ja så rapporterade jag på sociala mediet för ca 6 timmar sedan. Nu har jag fått fram lilla sälen på bron, och tomten med sin lykta på baksidan. Vad har annars hänt sedan sist?? Ja bland annat har jag och en väninna varit till Stockholm, och studerat lite historia.. Vi satte oss på tåget i torsdags, och checkade in på hotellet fredag förmiddag. Efter en liten lunch på ett asiatiskt litet krypin, gick vi på en liten shoppingrunda, innan vi hamnade på Medeltidsmuséet under Norrbro, strax intill Kungliga slottet. En utställning där som kallas Stockholms skuggsida, fångade vårt intresse. Den speglar en lite mörkare sida av staden och dess kriminella historia.   Annars fanns där också många andra intressanta föremål. Mycket väl värt ett besök!! Lördagen tillbringades till stor del ute på Djurgården. Jag hade beslutat att vi skulle försöka hitta "Estonia-monumentet", men jag var lite osäker på vart det ligger, så vi började gå mot Vasa-muséet, som var huvudpunkten på dagordningen. Vi passerade Galärkyrkogården, och där..

Jag ska med en gång säga att jag är fullt medveten om att det är 20 år sedan olyckan inträffade, och jag hade ingen koppling till någon ombord, men, när vi kom in mellan stenblocken med alla namn, slogs jag som av ett knytnävsslag över bröstet, och allting blev så påtagligt.. detta är verklighet, det har verkligen hänt!!.. jag fick samma känsla, som för många år sedan, när jag var på begravningen av dåvarande högsta chefen för Norrbottensgruppen, som hastigt och oväntat avled. Norrbottensgruppen är ansvarig för hemvärnet i Norrbotten. Efter en tyst och känslosam stund gick vi vidare mot Vasa-muséet.. Att komma in genom entrén och se fören av skeppet komma mot sig.. det var en mäktig känsla.. jag var som ett barn på julaftonen  Så stort skeppet egentligen är, och det är en underlig känsla att veta att skeppet låg över 300 år på botten vid Stockholms inlopp, innan hon åter såg dagens ljus. Mycket väl värt ett besök!! På kvällen gick vi ut för att titta på julskyltningen som sparkade igång, för året, och nog var det fint men.. julskyltning utan snö..  Söndagen ägnades åt lite shopping, och ett besök i S:ta Clara kyrka.. Kyrkan är enormt fin, stort kyrkorum och högt i tak.. Återigen slogs jag av en "Woohw"-känsla, och huden knottrade sig på armarna.. Efter en stund i bön vid altarringen, och en lunch på en vietnamesisk restaurang, återvände vi till hotellet för att hämta ut våra väskor, och bege sig till Centralstationen. Väl på tåget, visade det sig, att vi hade hela sovkupén för oss själva   Jiippiiiee!! Måndag morgon var jag tillbaka på "jobbet".

Om och när vi återvänder till Stockholm, ska vi besöka Armémuséum, och Slottet, men det lär dröja.. Borta bra men Norrbotten bäst!!    

Sov gott ni som får och kan.. för Er andra.. Ni finns i mina böner.. Gå i Herrens frid  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monika Jonsson - Tisdag 23 april 19:58

jag gjorde en makaronpudding   En liten fördel med det jobb jag har.. när man delar ut lunch- och middagsmat till klienterna, får man ibland inspiration till sin egen matlagning.. det eller det var det länge sedan jag åt   om man bara slapp disken....

Av Monika Jonsson - Lördag 20 april 18:12

när man kommer till insikten att julgardinerna fortfarande sitter uppe..   Att man inte har tänkt på/reflekterat över det.. Julen varar ju kanske till påska, om man bortser från fastan.. men till pingst??     Jag var iväg till Luleå idag, för...

Av Monika Jonsson - Söndag 7 april 00:33

Dagen när vi skulle ta farväl, och ge pappa den sista vilan i gravens botten.. Vi visste att det skulle bli fruktansvärt tungt och jobbigt, men också ett fint avslut. Ett 40-tal personer fanns i kyrkan och på minnesstunden i Bölebyns byagård, f.d...

Av Monika Jonsson - Söndag 31 mars 03:30

en mässa som firas för att påminnas om Bibelns berättelse hur Jesus vann över döden och återuppstod. En stark mässa som förstås upplevs olika från person till person.. mig påverkade den extra denna gång, förstås med tanke på att vi skall följa papp...

Av Monika Jonsson - Söndag 17 mars 16:39


och pappa sitter nu med sina bröder vid elden i Nyteuger och tittar ut över vattnet till tonerna av dragspelet..   Kvar är vi med sorgen och saknaden, men med massor av minnen..  Det är ju jättejobbigt så klart, men han behöver ju inte ha ont län...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards