Alla inlägg under januari 2018

Av Monika Jonsson - 27 januari 2018 23:34

bekänna ett "tunggung" av toner- i positiv bemärkelse.. Jag slår vad om att tonerna ekar mellan väggarna även i morgon bitti, innan morgondagens högmässa.. Markus Wargh, organisten som kan väcka liv i vilken orgel som helst, även de som sovit åtskilliga år.. Jag slets mellan musikalisk eufori, och utbristande i gråt.. Annars idag, har jag och yngste sonen, varit till Luleå och inhandlat diverse saker, som just nu anses nödvändiga.. Bla. en batteriladdare till bilen.. och en dokumentförstörare till sonen.. Jag kan också konstatera att, mitt inlägg om rälsbussen, väckte en viss munterhet. Jag skall ju påpeka att det skrevs med bitter ton av ironi, men även en hög procent av sanning.. På tal om vägars beskaffenhet, eller underhåll- kanske mest brist därav, såg jag ett inlägg från Finland, där en person protesterade mot vägens underhåll, att han helt enkelt snörde på sig skridskorna, och skrinnade sig fram på vägen.. På vilket sätt det annars går framåt varierar, men en sak är säker.. VI HAR STRAX GENOMLEVAT JANUARI MÅNAD!!  Naturligtvis finns det dem, som i motsats till mig själv, inte alls går i ide, eller tycker att innevarande månad är -ennäradöden-upplevelse, mörkt och tidvis kallt, dessutom verkar man ju tvista om huruvida januari är årets fattigmånad eller ej.. Jag vet i alla fall vad jag känner.. Nåja.. en ny dag har randats, och den har en egen agenda.. Må så gott, eller bara må... dagen blir i alla fall, vad Ni/man gör den till.. Halleluja   

Av Monika Jonsson - 25 januari 2018 18:27

Trots det bitvis, tjocka snötäcket, eller kanske pga. därav, så är vissa vägavsnitt, så djupspåriga att det är snudd på, stört omöjligt och försöka ta sig ur dem, utan att bilen hoppar jämfota, eller på annat sätt, tappar styrförmågan.. Jag veet att snösvängen har ett helsicke med all snö, och plogar i princip dygnets alla timmar.. men det är absolut inte roligt med dansande bilar. Märk väl att detta gäller även I LÅGA HASTIGHETER!!!! I alla fall har sonen och jag jobbat med att tina av, och kolla igenom våra bilar.. när min väl behagade att starta..  Vi fick koppla startkablar och harva på 20 minuter, minst. Sedan skotta oss en rännil till garageporten. I dag blev det ännu mer skottning, men först en dust med traktorns tomma batteri. Skam den som ger sig, sonen har ärvt min envishet   Nu står i alla fall bilen, insvept i sitt snöskydd. Jag har jobbat en snoa, och har mer jobb i morgon. Den dagen- FREDAG!!!! Vi hörs     

Av Monika Jonsson - 23 januari 2018 22:23

att man frivilligt valt att stanna kvar här uppe.. sa jag i morse när jag kom på jobbet iklädd overall, balaclava, mössa, och overallerns huva, tjocka handskar, samt skoterskor.. Kung Bore regerar hårt just nu, med 30-35 minusgrader hela dagen, ja redan sedan igår.  Dock var jag inte lika glad över regenten, på kvällskvisten, för när jag väl hade schasat mig hem, skulle jag försöka få igång mitt JAS-plan.. Det lyckades förstås inte, trots att den varit kopplad i motorvärmare under närmare 8 timmar.. Så jag skulle med andra ord, inte bli ett dugg ledsen, om Bore, drog tillbaka sina landsgränser till Antarktis eller Ojmjakon i Ryssland, som är kända för sina låga temperaturer.. Annars har jag det hyfsat bra, men januari är seeeeggg!!!!! Nåja, strax är det lön..  Försök hålla värmen.. God natt. God bless  

Av Monika Jonsson - 7 januari 2018 17:57

och drog iväg till stugan några timmar, för lite mystid, trots åtskilliga minusgrader, och mängder av snö..

     

Skidor var ett måste, och en spade tidvis..  Jag hade lyxat till det, och kokat kaffet hemma, förstod att det skulle bli liite bökigt att dra med vatten.. Nästa sväng kommer att bli en snöskottarsväng, eftersom drivorna framför ingången till eldstaden just nu är stenhårda, jag behöver alltså helt klart en robustare spade.. några fler ställen behöver lite röjning, men inte mycket. Som vanligt såg jag några spår av älg, som betat av träden. Slår det nu inte till och blir -30 eller -50, kommer jag definitivt att dra iväg både titt och tätt. Tur att inte påsken är så förfärligt långt borta    

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards