Direktlänk till inlägg 18 april 2016

Jag tycker mycket illa om ormar..

Av Monika Jonsson - 18 april 2016 23:45

ändå är jag som en spottkobra just nu, eller kanske en skorpion, eller en hoppspindel.. Ordet/tungan är ibland snabbare än tanken/hjärnan, och jag går från att vara lugn och sansad till att hugga vilt omkring mig, snabbare än en millisekund.. Det känns som att "stubintråden" är helt avkapad, och jag exploderar-PANG!!   Det är naturligtvis jättejobbigt, dessutom susar och brusar det ständigt i mina öron- tinnitusen har blivit värre, vilket medför att jag ibland, ofrivilligt pratar onödigt högt.. Sitter jag i en bil, kan det vara svårt att föra ett samtal med medpassagerare, eller i vissa lägen, helt omöjligt. Anders Blomqvist myntade ju uttrycket: KLIV KLIV ÖVERLEV, när han kommenterade en av vinterns skidtävlingar, och det har blivit mitt mantra numera.

April månad har så här långt, varit så mycket berg-och-dalbana att jag nästan blivit åksjuk.. De sista 4 dagarna har jag varit på Hemvärns-övning, vilket är lika förväntansfullt som alltid. Denna övning går till historien, (det gör ju i och för sig alla övningar på sitt sätt) som den övning som prövat oss mest på mycket länge.. mycket hinner dock hända på ett år, och jag ser fram emot nästa års övning, som bara kan bli bättre, jag menar, -man är frustrerad och irriterad över allt som inte fungerar- men ändå längtar man "till nästa gång", för vi har så otroligt roligt ihop  Det tar inte många timmar innan kokgrupperna arbetar ihop, som om man inte har gjort annat.. och vi skrattar så vi nästan trillar omkull  19-20 timmar med kängorna på och nästan ingen, eller väldigt lite sömn, gör att man reagerar eller inte reagerar alls på rådande situation. Jag har sysslat med detta nästan 30 år, och har många gånger funderat varför jag gör det, men lika fullt kan jag bara konstatera att jag kommer att hålla på med detta många år till, så länge kroppen och knoppen håller. Jag vet vad jag har för uppgift, och jag vet också att jag gör samhället och mitt land en tjänst.

Härom dagen fick jag hjälp av sonen med att lägga om till sommardäck på bilen, vilket känns skönt, tranorna har landat här uppe, och gässen har också hittat hit. Om några veckor hoppas jag att isen släpper i stugan, och då känns det att sommaren inte är långt borta den heller. Än är det dock tidig eller sen vår, hur man nu ser på saken, och man får ta en dag i taget. Bryt ihop och kom igen. Ciao!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monika Jonsson - Tisdag 23 april 19:58

jag gjorde en makaronpudding   En liten fördel med det jobb jag har.. när man delar ut lunch- och middagsmat till klienterna, får man ibland inspiration till sin egen matlagning.. det eller det var det länge sedan jag åt   om man bara slapp disken....

Av Monika Jonsson - Lördag 20 april 18:12

när man kommer till insikten att julgardinerna fortfarande sitter uppe..   Att man inte har tänkt på/reflekterat över det.. Julen varar ju kanske till påska, om man bortser från fastan.. men till pingst??     Jag var iväg till Luleå idag, för...

Av Monika Jonsson - Söndag 7 april 00:33

Dagen när vi skulle ta farväl, och ge pappa den sista vilan i gravens botten.. Vi visste att det skulle bli fruktansvärt tungt och jobbigt, men också ett fint avslut. Ett 40-tal personer fanns i kyrkan och på minnesstunden i Bölebyns byagård, f.d...

Av Monika Jonsson - Söndag 31 mars 03:30

en mässa som firas för att påminnas om Bibelns berättelse hur Jesus vann över döden och återuppstod. En stark mässa som förstås upplevs olika från person till person.. mig påverkade den extra denna gång, förstås med tanke på att vi skall följa papp...

Av Monika Jonsson - Söndag 17 mars 16:39


och pappa sitter nu med sina bröder vid elden i Nyteuger och tittar ut över vattnet till tonerna av dragspelet..   Kvar är vi med sorgen och saknaden, men med massor av minnen..  Det är ju jättejobbigt så klart, men han behöver ju inte ha ont län...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards