Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Monika Jonsson - 23 september 2020 22:25

efter brandkatastrofen på Polarbröd. Naturligtvis är det individuellt och för många är framtiden extremt oviss..

Jag för min del fortsätter jobba inom hemtjänsten, ännu en tid. Jag har hunnit ut i skogen, både på pass, och som assisterande hundförare. Det har gått bra, och jag får glädja mig med att ha egenhändigt hemfraktat viltkött i min frys.

Föreningsverksamheten har kommit igång, Corona-anpassad förstås, och det känns fantastiskt kul att åter få mötas, både individuellt och digitalt.

Höststormen har gjort sig påmind, och för några dagar sedan blåste det, så mycket att det kändes som att cykla in i en bergvägg tillochfrån jobbet. När man trampar och trampar men nästan inte kommer framåt

Härom kvällen var det dock en annan fadäs.. cyklade till jobbet, var ordentlig och låste cykeln, jobbade mitt pass och skulle sedan hem.. Då gjorde jag upptäckten.. cykelnyckeln kvar hemma      visst, jag hade kunnat lämna kvar cykeln på jobbet tills nästa pass, men nä, jag ville ha hem den eftersom jag hade ledigt dagen efter,-typ idag. Nåja, hem kom både jag och cykeln.

I morgon är en annan dag, men nu är nu. Ta vara på det Ni har.. Vi hörs. Kram

Av Monika Jonsson - 24 augusti 2020 21:28

Polarbageriet i Älvsbyn är totalförstört efter branden som härjat sedan 22.30 i går.

Själv har jag jobbat i hemtjänsten hela helgen, och kom hem strax före 21.30 Jag var så trött, och skulle upp och jobba sista passet på helgraden i morse, att jag lade mig i princip på en gång. När klockan ringde låg jag och snozade en stund, och hade ingen aning om katastrofen som utspelade sig bara en dryg kilometer från där jag bor. Därför blev det aningen tumult i skallen, när jag skulle cykla iväg.. Ringde och väckte yngsta sonen och sa att han inte fick gå ut, utan hålla sig hemma.. Att jobba dagens korta skift, gick ändå bra, det blev lite av "helgjobb" Mediciner och omvårdnad i första hand. Skolorna har varit stängda idag, liksom hälsocentralen, och till viss del affärerna. De verkar kunna öppna som vanligt i morgon, får se vad som händer.. Må alla goda krafter vara med oss..

Av Monika Jonsson - 18 augusti 2020 22:19

10:nde och sista toppen klarades av idag. Fågelvägen var det dryga 600 m till toppen, upp-och-ner blev det inte fullt 2km. Jag valde att gå ganska rakt på båda vägarna, tidvis relativt brant. Som vanligt smakade kaffet hur bra som helst, trots att det inte var kokat över öppen eld  fast med tanke på hur torrt det är i markerna just nu, så hade jag inte kokat på det viset ändå..

Höstmörkret har kommit tillbaka, och tidvis är det mörkt som i en kolsäck  snart sprakar naturen i höstfärger, och dimmslöjorna dansar  dags att tända ljusen igen..

Fast i mitt fall är det batteriljus som gäller, delvis i alla fall.

Av Monika Jonsson - 18 juli 2020 18:08

YEES  Nu kan jag säga att jag varit upp på Vitbergsknacken. Tillsammans med S. och B. tog jag mig upp. 5.82 km visar färddatorn på min GPS. Vilken fantastisk utsikt vi fick som belöning.     Vi följde en skoterled, som ringlade sig upp i motlut hela vägen. Sista biten fick vi hoppa av leden och gå på känsla, och kompassriktning. Tyvärr ger inte kameran rättvisa, men det var magnifikt. Tidvis mycket mygg, knott och brems, värst var när de kröp in bakom glasögonen. Väl på toppen blåste det skönt, och vi slapp den värsta mygghorden. Gott med kaffe, smörgås och bulle. Igår var jag upp på en mindre topp.. en kvällstur på ca 2 km. Nu återstår frågan vad jag skall stoppa i munnen under kvällen.. Det löser sig säkert det också..

Av Monika Jonsson - 16 juli 2020 22:28

Naturligtvis beror det ju helt på vad som hamnar eller inte hamnar där..   Just för tillfället är min tomma brevlåda en tråkig brevlåda, men jag hoppas och tror att det snart ändrar sig. Annars är det bara bra, jag jobbar ännu, katten mår bra, och bilen rullar..   Härom kvällen blev det en fin tur upp på Nakteberget, med några likasinnade, och även om myggen gjorde sitt bästa för att göra livet surt för oss, var det härligt. Jag mötte en regnskur i bilen på vägen upp, men väl där så höll sig vattnet undan, även om det var rejält blött i marken och på några ställen rann det i en jämn ström nedför branterna. Under helgen hoppas jag kunna avverka 1-2 toppar till..

Jag säger som så många andra.. Kom ihåg att HÅLLA I- HÅLLA UT- HÅLL AVSTÅND.. pandemin är inte över..

Jag kan lova att det är svårt, man kan glömma bort sig, men jag jobbar stenhårt med att hålla avstånd, både i jobbet och privat.

Ha det gott..

Av Monika Jonsson - 3 juli 2020 00:25

Jaha ? var du tvungen att påminna oss om det!! kanske många tänker.. Det är upp till var och en att tycka hur man vill om det,men så är det ju.. Annars är det väl förhållandevis bra. Jag är inne i en lite intensivare jobbperiod, men har bra arbetspass, så jag klagar inte. Under de varmaste dagarna var det svårt att sova, men nu går det bättre. Juni månad verkligen "flög" iväg, kändes det som, och nu börjar jag längta lite till september månad. Skogen hägrar, även om jag ju redan nu strosar runt på stigarna och obanad terräng.. Var årstid har sin tjusning !!!! några timmars sömn nu och jobb sedan.. Ha det gott. Snart är det helg !!

Av Monika Jonsson - 16 juni 2020 00:11

att toppvandringarna går att genomföra trots coronan!!! Jag hade blivit skogstokig om denna aktivitet också skulle måsta ställas in..

Helgen som varit, har jag och några andra jämlikar, vandrat upp på Stora Nattberget för lite base camp, historiekunskap, och rekreation..

Jag började dagen och "uppvärmningen" med en nygammal och återkommande topp, Dödlassberget.. varmt var det, men ändå hanterbart.

Med fjällsäcken på ryggen tog jag mig sedan upp på stora natt. Vi blev bjudna på ett laxpaket som värmdes över öppen eld, fantastiskt gott  tältet restes och under lövsångarens stilla nattsjungande kröp jag så småningom ihop under sovsäcken. Det gick inte att ligga I den, men dra den över sig som täcke var utmärkt. Jag sov i 2-timmarspass, tittade på klockan vid 3-tiden, 5-tiden samt strax efter 7 någon gång när någon utanför sa att det fanns morgonkaffe  så småningom anträddes vandringen ner igen till bilarna. När jag väl landat hemma igen, tog jag en dusch, packade den "lilla" vandringssäcken och drog iväg igen för att försöka besegra Vitbergsknacken.. Med facit i hand, skulle jag ha väntat lite med det.. värmen blev mig övermäktig och jag blev tvungen vända om. Vattnet skulle ta slut innan jag kommit upp på toppen och tillbaka till bilen. "Knacken" kommer jag att knäcka sedan vad det lider.. Innan jag vände hemåt stannade jag till vid Storforsen.. Den går helt enkelt "crazy bananas" så här vid midsommar, och GALET mycket vatten KASTAR sig halsbrytande ner, i en sådan hastighet att man nästan blir yr, om man tittar för länge på samma punkt.

Kommande midsommarhelg, firar jag nog som vanligt i Camp Teuger tillsammans med familjen, och JA!! vi håller Corona-avstånd även då..

Av Monika Jonsson - 24 maj 2020 02:40

detta evennerliga virus delar hela världen i en massa grupper.. de som dessvärre inte överlever virusangreppet,   de som klarar sig igenom angreppet, antingen tack vare respiratorn, eller ännu bättre, "bara" i karantän,    de som tar riskerna på största allvar, och följer de bestämmelser som finns..   de som först har tagit risken på allvar, men nu lessnat eller resignerat, eller, de som aldrig brytt sig.. jag själv är ganska less på nyhetsrapporteringen, men håller ändå på den basala handhygienen, både på jobbet och hemma, samt håller den sociala distansen när jag är ute i samhället, men även i skog och mark. Dessvärre är jag nu "ofrivilligt" ledig idag, pga, eller tack vare, coronan..     Vi skulle ha haft en utbildning i Krisberedskap idag, söndag, men pga. viruset är utbildningen flyttad till i höst. I stället kommer jag att göra en dagsutflykt till stugan, med mina föräldrar. I går jobbade jag delad tur, och avslutade passet strax efter 9. När jag kom hem knåpade jag ihop en plankstek på älgkött..

hade jag inte kunnat göra om jag skulle jobba idag också.. den smakade hur bra som helst!!! Ha en fortsatt angenäm helg, vartän ni befinner er i landet, världen och livet.. jag skall i alla fall vila ett par timmar. Katten vill strax ha sitt morgonmål.. jag.. nåja.. GOD MORGON..