Alla inlägg den 9 juli 2011

Av Monika Jonsson - 9 juli 2011 23:58

Idag har min son och jag varit i Storforsens naturreservat och tittat på när man tände en tjärdal. Ett bra sätt att känna historiens vingslag, och jättekul att det fortfarande finns de som kan konsten. Det var intressant att se när de första dropparna tjära så småningom sipprade fram i röret under den brinnande tjärvedshögen.    

Sedan under em fick vi middagsgäster, och efter maten satt vi ute på baksidan av huset vid "pölen". Flera ggr såg vi hur det vakade, och till sist frågade J om det fanns ngt kastspö med vassdrag.. naturligvis kunde jag inte sitta still, utan gick och hämtade spö, drag, långbyxor och stövlar, och vadade ut i vassen. Första kasten blev förstås hipp som happ och 1 drag fastnade tämligen omgående, och lossnade, andra högg något på, och så fastnade det också, och lossnade.. nåja det blir att köpa nya drag.. Skam den som ger sig, jag travade runt pölen, och provade på andra sidan. Dock hände det inget mer, men jag ska nog försöka igen.. nu är jag ju så nyfiken på vad som egentligen finns där under ytan.. vad som äter upp andungarna?? I morgon har jag dock andra planer, kanske jag åker till Brudforsen, en fors som ligger en bit ovanför Storforsen, på en naturvandring. Senare under kommande vecka kanske jag åker till Luleå på medeltidsdagar. Ha det så gott under de kommande dagarna, vi hörs och ses kanske också.. Kram   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Avlägg visit


Ovido - Quiz & Flashcards